Skip to content

5 trin til en effektiv call-to-action, der giver dig flere leads

2 mins read

Når gæsterne på dit website skal konverteres fra anonyme tal i besøgsstatistikken til konkrete leads, du kan bearbejde, er der især ét element, du ikke må undervurdere: Din call-to-action (CTA). 

 

CTA’en er ét af de vigtigste elementer i leadgenerering og inbound marketing – den magiske madding, der skal få folk til at bide på krogen, om det så er at downloade din e-bog, skrive sig op til en prøveperiode på dit produkt eller noget helt tredje.

Dit tilbud eller content kan være nok så godt, men hvis dine CTA’er ikke på effektiv vis fanger folks opmærksomhed og motiverer dem til at klikke, så skaffer du ikke flere leads.

Effektiv leadgenerering er den lige vej til nye kunder, men hvordan gør man i  praksis? Få svar på det i vores guide med 27 tips til leadgenerering her.

Her får du 5 tips til at lave CTA’er, der konverterer.

1. Placer CTA’en det rigtige sted

CTA’er gør sig ubetinget bedst der, hvor øjet kan se dem. Med andre ord: Lad være med at gemme dem væk på websitet.

Mange virksomheder begår for eksempel den fejl, at de lægger tilmeldingsboksen til deres nyhedsbrev i bunden af siden eller på en obskur underside, som knapt nok den webansvarlige kan finde frem til. Dermed skal der et mindre mirakel til for, at de besøgende skriver sig op til nyhedsbrevet.

Så sørg for at placere dine CTA’er der, hvor de bliver set. Det kan være:

  • På forsiden, produktsider, case-sider og andre statiske sider på dit website. 
  • I din topmenu, sådan som eksempelvis Safeticket gør:

 

Safeticket

  • I din sidemenu.
  • I en pop-up. Her i biksen har vi øget antallet af leads med 200 % alene ved at bruge en såkaldt exit intent (en pop-up, der først springer frem, når den besøgende er ved at forlade websitet):

Exit intend

2. Synliggør din CTA med kontraster

En CTA skal træde klart og tydeligt frem. Hvis den falder for meget i med det øvrige design på websitet, vil ingen lægge mærke til den, og det gør ondt på konverteringsraten.

Brug derfor kontrastfarver, så CTA’en skiller sig ud.

Evernote har for eksempel et flot designet website, men den primære CTA på sitet er meget nem at overse, da knappen har samme farve som baggrunden:

Evernote

Hvis man testede med blå, rød, orange eller en anden farve, der står i kontrast til grøn, ville man uden tvivl se bedre konverteringsrater.

Sørg i øvrigt for, at knappens design tydeligt markerer, at man kan klikke på den.

3. Udtryk dig klart frem for smart

Når man skriver teksten til en CTA, er det fristende at finde på et klogt udsagn eller en kæk formulering, der skal sælge varen. Men CTA-tekster bør i virkeligheden skrives efter devisen ’hellere klart end smart’.

Vær specifik i din formulering om, hvad dit tilbud handler om. Hvis du for eksempel uddeler en gratis e-bog om netværkssikkerhed, så skriv hellere noget konkret som ”Download vores gratis e-bog om netværkssikkerhed” end noget uspecifikt som ”Download nu” eller ”Få en gratis e-bog”.

Endnu bedre er det, hvis du også kan formidle værdien af at klikke på din CTA. Altså, hvad din modtager bliver i stand til efter at have konverteret. For eksempel som e-conomic, der står bag regnskabsprogrammet af samme navn, gør her: 

e-conomic CTA

4. Brug de rigtige ord

Også ordvalget i dine CTA’er kan gøre en kæmpe forskel for din konverteringsrate.

For eksempel bør du droppe de passive vendinger og i stedet bruge udsagnsord i bydeform, så du opfordrer den besøgende til at handle:

  • Lær hvordan du fastholder kunder
  • Stop med at miste leads nu
  • Byg dit eget website med det samme
  • Spar tid og brug dine ressourcer bedre
  • Prøv [produktet] gratis
  • Få mere ud af dine møder

Et klassisk tekstforfatterkneb, som også virker godt i CTA’er, er at tale til folks udfordringer ved at stille et spørgsmål og så bagefter forklare, hvordan dit tilbud løser den udfordring. For eksempel:

  • Træt af administrative opgaver? Lad [produkt] klare dem for dig.
  • Forvirret over content marketing? Lær de grundlæggende principper i vores gratis e-bog.
  • Mangler du tid til kerneopgaverne? Tag presset af dine skuldre med disse 5 tips.

Der er også mange konverteringer at hente ved at mindske friktionen – altså læserens modvillighed mod at klikke på CTA’en. Det gør du ved at kommunikere, at der er en meget lav grad af risiko eller forpligtelse forbundet med konverteringen:

  • Hent din gratis e-bog
  • Få en uforpligtende vurdering
  • Kom i gang på 60 sekunder

5. Test dig frem til den perfekte CTA

Der er ingen universel formel for, hvordan du laver en perfekt CTA. Simpelthen fordi dét, der virker strålende i ét tilfælde, måske slet ikke virker i et andet.

Heldigvis kan du teste dig frem til den perfekte CTA med splittests.

En splittest (også kaldt en A/B test) er ganske enkelt en metode til at teste to forskellige versioner af et element – for eksempel en CTA – mod hinanden, så du kan finde ud af, hvilken version der giver flest konverteringer.

 

AB_test

De to versioner kører parallelt, så halvdelen af dine besøgende ser version A, og den anden halvdel ser version B. Der indsamles statistik om begge versioner, så over tid kan du se, hvilken version der klarer sig bedst. Når vinderen er fundet – ja, så er det bare at køre med dén.

Du kan i princippet splitteste alt ved din CTA: overskriften, brødteksten, knappens tekst og farve, opbygningen, designet, placeringen på siden m.m. Test dog kun én ting ad gangen, for ellers kan du ikke vurdere, hvad der gjorde udslaget for resultatet.

 

Få 27 tips til leadgenerering - download guide