Hvad er HubSpot Marketing Hub?

Kapitler

Introduktion

HubSpot er en platform til marketing automation, salg og service, der henvender sig til virksomheder, der bedriver leadgenerering som en kerneaktivitet i forretningen.

Platformen består af en stribe værktøjer, der hver især er kraftfulde, og sat sammen er det ganske enkelt en voldsomt potent leadgenereringsmotor, hvis man vel at mærke formår at hælde det rigtige brændstof på den.

Hvad består HubSpot Marketing Hub af?

HubSpot består overordnet set af tre dele; Marketing Hub, Sales Hub og Service Hub. Alle delene er fuldt integrerede og samlet i en fælles platform, og hver især giver de mulighed for at arbejde smartere inden for områderne marketing, salg og service.

HubSpot Marketing Hub er den pakke, der består af alle de værktøjer, der er kategoriseret som marketingværktøjer hos HubSpot. Det vil sige, at der er værktøjer, til at tiltrække trafik til dit website, til at konvertere dine besøgende til leads og til at modne dine leads, så salgsafdelingen har en større chance for at lukke dem til salg.

Marketing Hub kommer i en starter- pro og enterprise-udgave, og det er udgaven, der bestemmer, hvor mange af funktionerne du får med. 

Der kommer hele tiden nye funktioner og værktøjer til, så det er noget nært umuligt at komme med et udtømmende overblik. Her vil jeg gennemgå nogle af de væsentligste værktøjer i platformen og give dig et indblik i, hvad du får med i den enkelte plan.

Avidly_impact_flare

Marketing Starter

Avidly_impact_flare

Marketing Starter er den mindste pakke, du kan erhverve dig hos HubSpot. Den er henvendt til virksomheder, der gerne vil prøve kræfter med leadgenerering, men ikke er klar til at køre full-blown inbound marketing.

Det er en starterportal, der har en begrænset funktionalitet og kapacitet på nogle af værktøjerne. Her får du et indblik i nogle af de mere interessante ting, du kan med pakken.

Kontaktdatabasen - omdrejningspunktet for din marketing


Hele omdrejningspunktet i HubSpot er kontaktdatabasen, som også fungerer som en del af det gratis CRM, der følger med alle HubSpots pakker. Formålet er at blive klogere på dine potentielle kunder, og det er her, vi samler alle oplysninger om den enkelte kontakt.

Der er som standard mere end 200 parametre i HubSpot, men du kan selv oprette yderligere 1000 felter med ting, du gerne vil vide eller registrere om dine kontakter. Det kan eksempelvis være, hvad deres største udfordringer i øjeblikket er i deres arbejdsliv, eller om de har en sundhedsordning.

HubSpot_Contacts-1

HubSpot har et meget taknemmeligt API, der gør det muligt at integrere til de fleste CRM-systemer (hvis I da ikke lige bruger HubSpots eget gratis system).

I kan nemt synkronisere oplysningerne med de registreringer, I allerede har liggende og løbende opdaterer om jeres kunder. Data kan også komme fra oplysninger du køber, eller skaffer på anden vis, og endelig er der også mulighed for at få svar fra kunderne selv – mere herom under punktet ’Formularer’. 

Data om dine kontakter er helt vitale for, hvordan du kan designe segmenteret indhold, så jo større datadisciplin desto bedre muligheder for personaliseret og relevant indhold til dine kontakter.

Har du styr på dine data bliver det nemlig muligt at sende ekstremt segmenterede e-mails til dine kontakter, hvor du eksempelvis med få klik kan sende en invitation til et seminar til alle kontakter, der er ansat i en detailkæde, har it-ansvar og råder over et budget til printerløsninger på over 500.000 kr. Mere om det nedenfor.

Lister - segmentér kontakterne

Med lister kan du segmentere dine kontakter i nærmest det uendelige. Mange virksomheder har i dag et nyhedsbrev, hvor de sender en stort set enslydende mail til alle kontakter på listen. Segmentering af listen er ofte begrænset til forskellige sprog, og hvis bølgerne går højt på forretningsområder eller interesser.

Men der er stor forskel på at sende et nyhedsbrev ud og så arbejde med decideret e-mail marketing.

Lists

Med listerne er du i stand til at segmentere dine kontakter meget detaljeret. Du kan sortere på samtlige parametre i kontaktdatabasen, hvilket også vil sige deres aktivitet på dit website, hvor de er i en eventuel salgsproces i CRM-systemet, hvor aktive de har været i forhold til dine opslag på sociale medier, eller handlinger de har foretaget sig i andre programmer integreret med HubSpot.

Denne segmentering åbner op for helt nye måder at kommunikere med dine kunder, leads og kontakter på.

Segmenteringen foregår tilmed automatisk, så når du har defineret reglerne for en liste, kommer kontakterne på listen i det øjeblik, de opfylder kriterierne for det – uden at du skal røre en finger.

Med en Starter-pakke kan du lave op til 25 lister - hvorimod du får mulighed for at lave op til 1000 med en Pro- og 1500 med en Enterprise-portal.

Formularer - intelligent opsamling af kontaktoplysninger


Formularer bruges som så mange andre steder til at indsamle oplysninger om dine kontakter og kunder, men i HubSpot er formularerne noget mere intelligente end gennemsnittet.

Du kan nemlig designe formularerne, så felterne er forskellige alt efter, om det er en eksisterende kunde, en ukendt eller sågar en konkurrent, der sidder i den anden ende.

Forms | HubSpot

HubSpot har i deres formularer også indbygget det, de kalder progressive profiling. Med den funktion behøver du ikke at spørge efter deres virksomhed eller telefonnummer, hvis du allerede har fået den oplysning, men i stedet indsætte et andet felt, du gerne vil vide noget om. 

Formularerne vil derfor se forskellige ud alt afhængigt af, hvem der ser dem, og hvad du allerede ved om dem. Du kan dermed berige dine data med lige præcis det, der er vigtigt for dig at vide om den enkelte kontakt.

Med en Starter-portal kan du lægge en pop-up form ind på dit website, og du har mulighed for at tracke på allerede eksisterende formularer, du har på dit website - for eksempel formularer, du har lavet i WordPress. Du skal dog op i en Pro- eller Enterprise-portal, hvis du vil have mulighed for at lægge unikke HubSpot-formularer op på bestemte sider.

Download Marketingchefens guide til HubSpot

E-mail - ram dine kontakters indbakke

HubSpots e-mail modul minder i sin grundessens om mange andre e-mail marketingsystemer på markedet. Du kan vælge at designe færdige skabeloner til emails, der ikke varierer synderligt i udseende og funktionalitet, eller du kan bruge drag and drop-editoren og jonglere med de moduler, du har til rådighed.

Edit Email _ New email -1

Du kan også følge åbnings- og klikrater samt et væld af andre statistikmuligheder. Derudover giver e-mail-værktøjet dig mulighed for at splitteste på e-mails.

En lille dusk malurt i bægeret er, at HubSpot i skrivende stund ikke har A/B-splittest som en del af Starter-pakken. Er du pjattet med at A/B-teste, skal du derfor enten benytte tredjepartsprogrammer eller gå op i en Pro eller Enterprise-pakke. 

Det vil spænde for vidt her at sammenligne funktionaliteterne i e-mail-delen med andre tilsvarende systemer, og det er da også i sammenhæng med workflows og listerne, at email-delen får sin virkelige styrke.

Marketing Reporting - det komplette overblik

Det første, du møder i HubSpot, er det komplette overblik i marketing dashboard’et. Her kan du følge med i, hvordan marketingaktiviteterne performer. Heriblandt antal besøgende, hvor mange der bliver konverteret til leads, og hvor mange der ender som kunder.

Overblikket kan tilpasses til jeres KPI’er, og der er en bunke af muligheder for yderligere statistikker på alt fra de bedst konverterende blogindlæg til hvilke personaer, I har størst succes med at kommunikere til.

Reports dashboard

HubSpot går enormt meget op i data, og der kan optimeres overraskende meget ved at kigge på tallene og se, hvad der fungerer godt, og hvad der slet ikke har gang på jord.

Der er derfor ret detaljerede muligheder for at se, hvilke kilder der skaber mest trafik og genererer flest leads, så du kan afgøre, hvor I skal fokusere kræfterne. Mulighederne afhænger dog af, hvilken pakke du køber.

I Starter-portalen er der kun mulighed for at have et enkelt dashboard, hvorimod du får mulighed for at lave langt flere rapporter og dashboards hvis du køber Pro eller Enterprise.

Ads

Med Ads kan du blandt andet lave LinkedIn-, Facebook- eller Google Ads-annoncer direkte fra HubSpot uden at skulle cykle mellem systemerne, men du kan også oprette annoncer direkte i eksempelvis Facebook, LinkedIn eller Google Ads og følge dem i din HubSpot-portal.

Ads | HubSpot lav annonce

Det mest interessante er her, at man – i modsætning til, når man normalt køber sig til trafik – kan se, hvilke annoncer der konverterer til henholdsvis kontakter og kunder.

Ads | HubSpot

Lige som med flere andre ting i Marketing Hub, så får du mere, når du betaler mere. I Starter er der en begrænsning på, hvilke typer annoncer, du kan lave, og dine målgrupper bliver heller ikke synkroniseret til HubSpot - vælger du derimod at købe Pro eller Enterprise, så kan du være mere kreativ med annoncerne og dine målgrupper kan synkroniseres til HubSpot.

Hvad koster HubSpot Marketing Starter?

HubSpot Marketing Starter koster fra €46 om måneden. Få det fulde overblik over, hvad du får på HubSpots website

 

Avidly_impact_lens

Marketing Pro

Avidly_impact_lens

Med Marketing Pro får du markant bedre muligheder for at køre for fuld skrue på leadgenereringen. Det er også denne pakke, vi sælger flest af hos os, og det er med god grund.

Marketing Pro tilføjer nemlig en stribe funktioner, der gør arbejdet med at indhente og behandle leads meget smartere og ikke mindst nemmere.

Du får alle funktioner som også findes i Marketing Starter med udbygget funktionalitet, så der er tale om et add on, når du vælger en Pro-portal. Her vil jeg give dig et indblik i de mest interessante af dem.

Blog - træk trafik til dit website

Bloggens funktion er at tiltrække trafik til sitet og uddanne dine leads i løbet af deres købsrejse. Der er her, du løbende skal publicere nye artikler med brugbart, relevant indhold til din målgruppe.

HubSpots blogfunktion er især stærk på analytics-delen, hvor du på det enkelte blogindlæg kan se, hvor trafikken kommer fra, hvilke kanaler der genererer flest leads, og hvilke kunder det enkelte blogindlæg har genereret.

Blog2

Landing pages - det vigtige konverteringspunkt

Landing pages er de sider, der har til formål at få dine kontakter til at udfylde en formular og dermed give dig yderligere oplysninger om vedkommende. Som tidligere nævnt kan vi løbende bygge på vores viden om kontakten ved hjælp af progressive profiling i formularen.

Landing Page

Landing page-modulet gør det meget hurtigt at oprette en ny landing page og tilføje den relevante formular.

Landing pages har desuden et udbygget SEO-modul med forslag til optimeringsforbedringer, så du løbende kan optimere din landing page og øge din synlighed endnu mere. 

Calls-to-action - smarte konverteringer

Calls-to-action beta

HubSpot har i deres calls-to-action-funktion lige lagt et lag eller to på funktionaliteten i forhold til, hvad man normalt forstår ved en CTA (som ofte er en simpel knap eller et klikbart billede).

Hvis du vælger at lave en knap, kan den designes, som du ønsker, men du kan også personalisere knappen, så der står ”Se hvordan systemet vil virke i [Firmanavn]” – en detalje, der som hovedregel har en signifikant positiv indvirkning på konverteringsraten.

Du kan også lave en Smart CTA, som ser forskellig ud, alt efter hvem der kigger på den, og hvor de er på købsrejsen. 

Workflows - automatisér mailflows og meget mere

Med workflows kan du automatisere alle tænkelige processer, der har berøring med din HubSpot-portal. 

Ofte bliver Workflows forbundet med lead nurturing – altså en proces, hvor man bearbejder leads, der har downloadet noget premium content, hen mod en afklaring af deres købsbeslutning. Også her findes der et væld af variationsmuligheder, for eksempel de mails, man sender et lead i løbet af workflowet, kan hænge sammen med kontaktens adfærd på websitet, så man ikke sender noget indhold, som vedkommende allerede har læst.

Workflows
Et andet eksempel:  Når en potentiel kunde har kigget på et specifikt produkt på jeres hjemmeside, og samtidig har klikket ind på både priser og kontakt, kan du lave et workflow, som automatisk sender en mail med en relevant case til vedkommende. Og derefter sørger for, at der bliver sendt en mail-notifikation til den rigtige sælger, som så kan følge op over for den potentielle kunde.

Men workflows kan også bruges til mange andre ting, der kan lette hverdagen eller hjælpe jer, så I ikke misser oplagte salgsmuligheder. Det kan være at oprette en deal i CRM-systemet, hvis en potentiel kunde bestiller en demo, eller udbygge oplysninger om en given kontakt med, at han er interesseret i rekrutteringsydelser, hvis han har læst mere end 3 blogindlæg om det emne.

Sociale medier - gør det nemt at dele indholdet

HubSpot har et helt afsnit til at håndtere de sociale medier. For eksempel kan du direkte fra systemet lave og planlægge opdateringer på Facebook, LinkedIn, Twitter og Instagram, hvis det skulle være relevant for dig.

Det er enormt tidsbesparende, når du har lavet indhold, der skal eksponeres på tværs af medierne, at du kan gøre det fra ét sted, og oven i købet nemt kan inkludere det indhold, der ligger i HubSpot uden at skulle kopiere og forkorte links. 

Social - HubSpot

Derudover er vi også glade for den automatiske publiceringsfunktion, hvor du kan planlægge dine opslag til automatisk udgivelse, når det passer ind i din social media-plan. En anden funktion er at du kan monitorere hvad der bliver skrevet om jer og jeres produkter  – og hvad dine kunder skriver om på henholdsvis Facebook, LinkedIn og Twitter. 

Lead Scoring - giv dine kontakter point

HubSpot har en indbygget point-funktion, som du kan bruge til at prioritere dine leads med. Du kan give kontakter både positive og negative point baseret på alle de oplysninger, vi har om dem, og det, de foretager sig på dit websitet og i dine e-mails.

Lead scoring-1

Det kan være data som branche, virksomhedsstørrelse eller antal ansatte (en del af disse oplysninger opdaterer HubSpot i øvrigt automatisk, når den har virksomhedens navn eller webadresse). Tilsvarende kan de få 10 point for at have downloadet en e-bog, 5 point for at læse en relevant case eller 2 point for at like et tweet – eller -15 point, hvis det er en persona, der ikke passer på din typiske kunde.

På den måde vil du hele tiden have en opdateret score på alle dine leads, så salgsstyrken til enhver tid kan tage fat på de varmeste og mest relevante leads. 

Hvad koster HubSpot Marketing Professional?

HubSpot Marketing Professional koster fra €740 om måneden. Få det fulde overblik over, hvad du får på HubSpots website.

Avidly_macro__1.11.2

Marketing Enterprise

Avidly_macro__1.11.2

HubSpots Marketing Enterprise-portal henvender sig til virksomheder, der har brug for større kontrol med det daglige arbejde i portalen, og det præger også det, du får med her. 

Ud over alle de værktøjer, du får med i Marketing Pro får du også en række features, der kan være rigtig nyttige, hvis du har mange hænder i portalen, eller hvis du arbejder på tværs af landegrænser.

Enterprise er i det hele taget et bundtsolidt stykke software, der på flere parametre er tunet i forhold til pro-versionen.

Flere domæner i én portal

Med en enterprise-portal får du mulighed for at hoste flere website-domæner i den samme portal. Det kan være, du driver en ERFA-gruppe med sit eget website, eller måske råder du over flere landeversioner af dit website på hver deres domæne. 

Hierarchical teams -  opret teams i platformen

Teams-funktionen giver dig mulighed for at organisere dine brugere i grupper for at få organisatoriske og rapporteringsmæssige fordele.

Med en enterprise-portal kan du oprette op til 200 teams, og der er mulighed for at oprette parent og child teams. Ved brug af Teams kan du give en hel gruppe af brugere bestemte rettigheder i platformen. Mere om det under Content Partitioning.

Content partitioning - hold styr på dine interne permissions

Hvis du har mange hænder i platformen, så ved du også, hvor svært det kan være at holde styr på, hvem der gør hvad. Det kan mildest talt ende i kaos.

Det kan være, du har forskellige funktioner i din marketingafdeling såsom content marketing, product marketing og branding. Med content partitioning kan du sørge for, at det enkelte team kun kan arbejde på det indhold, der er relevant for dem.

Du kan tildele det enkelte team bestemte typer indhold og vælge, om de skal kunne se, rette eller publicere det pågældende indhold. På den måde sikrer du, at der ikke opstår unødige fejl, fordi et team kommer til at arbejde på det forkerte indhold.

Content partitioning

Filtrerede analytics views

Hvis du har flere landeversioner med høj prioritet på dit website, så er der klare fordele i at kunne måle separat på dem. Det kan du med en Enterprise-portal. Her kan du blandt andet filtrere på URL-path, land eller domæne. 

Sources Analytics | HubSpot 2019-08-29 19-10-18

Email send protection

Med email send protection kan du sikre, at du ikke spammer dine kontakter med for mange (automatiserede) emails. Det kan især være en fordel at sætte op, hvis du har mange e-mail-workflows i din portal. I funktionen har du mulighed for at tillade særligt prioriterede emails at passere filteret.

email

Hvad koster HubSpot Marketing Enterprise?

HubSpot Marketing Enterprise koster fra €2.944 om måneden. Få det fulde overblik over, hvad du får på HubSpots website.

Brian Stræde

Sådan kommer du videre

Vores Inbound Strategist, Brian Stræde, står gerne til rådighed, når du skal vælge HubSpot-pakke - book et møde med ham via knappen nedenfor, eller ring til ham på tlf. 4042 8781

Your current browser is not supported

To continue using our site please upgrade to the latest version of Chrome, Firefox or Microsoft Edge.