3 små ting der gør en stor forskel for dine formularer (og din leadgenerering)

6. januar 2016

Af Thomas Bennedbæk om Leadgenerering

3_smaa_ting_der_goer_en_stor_forskel_for_dine_formularer_og_din_leadgenerering.png

Når et potentielt lead har fundet vej til din landing page og er klar til at skrive sig op til dit content, er der stadig én ting, der kan stoppe ham eller hende: En dårlig formular.

”Gør formularen virkelig nogen forskel?”, tænker du måske. Og ja, det gør den.

En dansk fragtvirksomhed øgede for eksempel konverteringsraten på en formular med 30 % ved blandt andet at ændre opbygningen af formularen. Og i denne infografik har Quick Sprout samlet en række interessante testresultater, der viser, hvor stor forskel små ting som knap-teksten og antallet af felter kan gøre for konverteringen.

Her får du tre små tips til at styrke dine formularer og dermed din leadgenerering.

1) Fjern unødvendige felter

Lad os se det i øjnene: Der er ingen, der rigtig gider udfylde en formular. Det er en transaktionel handling som gerne skal overstås hurtigst muligt, så vi kan komme videre til det vigtige: Det brandgode content på den anden side af formularen.

Derfor er længden på dine formularer – altså antallet af formularfelter – vigtig for succesraten. Jo færre felter, du har, jo større er sandsynligheden for, at dine besøgende konverterer i stedet for at springe fra.

Der er ingen gyldne regler for, hvor mange felter din formular skal indeholde. Så øvelsen er at finde en balance, hvor du indsamler så få informationer som muligt, men samtidig også får nok information til, at leadet er noget værd for dig i dit salgsarbejde.

Den bedste måde at finde frem til den rette formularlængde er ved at splitteste formularen i forskellige længder og så se, hvor meget de forskellige variationer konverterer i forhold til hinanden.

2) Få formularen til at se kortere ud

Ofte udfylder folk ikke en formular alene af den grund, at den ser for lang og tidskrævende ud.

Prøv derfor at få formularen til at se kortere ud ved at justere designet. Du kan for eksempel lave mellemrummet imellem felterne mindre, og du kan flytte felternes etiketter ud til venstre eller ind i selve feltet (som en såkaldt ”placeholder”-tekst):

Forms.jpg

Du kan eventuelt også sætte felterne op side om side i to kolonner.

Hvis formularen optager mindre plads på din landing page, ser det ud som om, du beder om lidt mindre.

3) Skriv den rigtige knap-tekst

Mange begår den simple fejl at bruge en knap-tekst, der ikke rigtigt siger noget – for eksempel ”Send”. En af de bedste måder at øge dine formularers konverteringsrater er ved at bruge en mere konkret knap-tekst, som fremhæver værdien af at trykke på den.

Hvis formularen for eksempel giver adgang til at downloade et whitepaper, så bør knappen sige noget i retningen af: ”Hent min kopi”. Andre eksempler kunne være ”Hent din gratis e-bog”, ”Download skabelonen” eller ”Tilmeld nyhedsbrevet”.

Lav i øvrigt knappen stor, fed og farverig, så den står ud i formularen.

Vil du vide mere?

Tag et kig på vores gratis e-bog om leadgenerering, hvor du får masser af tips og tricks til at hive flere leads i land:

27 tips til effektiv leadgenerering for B2B-virksomheder. Download e-bogen gratis.