Skip to content

4 måder at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev

2 mins read

Har du et godt nyhedsbrev, men mangler tilmeldinger, så der rent faktisk også er nogen at sende det til?

Det tager ofte tid at oparbejde en kvalitetsliste, men hvis du vil gerne vil sætte lidt fart i processen, så prøv disse 4 tricks til at få flere læsere i nettet.

1. "Tilmeld dig" - nej, giv mig en god grund!

”Tilmeld dig vores nyhedsbrev”.

Sådan skriver mange virksomheder i deres tilmeldingsformular på websitet, og det er både kedeligt og ineffektivt.
Tilmeld dig nyhedsbrev

Folk har brug for en bedre grund, før de giver deres e-mailadresse væk og siger ja til at modtage et nyhedsbrev. Et ”nyhedsbrev fra firma X” er i sig selv inderligt uinteressant – det, der tæller, er, hvad man får ud af at modtage det.

Tilmeldingsformularen på websitet skal tale til et behov hos modtageren – oftest variationer over temaerne: At få viden, udvikle kompetencer eller spare penge:

”Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden om (…) med vores nyhedsbrev.”

”Bliv bedre til at bruge (…) med vores nyhedsbrev. Nye tips og tricks hver måned.”

”Spar op til 50 procent. Kun for nyhedsbrevsmodtagere.”

Vil du have flere gode idéer til at blive mere synlig på nettet? Så få vores  guide til indholdsdistribution i inbound marketing lige her.

2. Placer tilmeldingsformularen flere steder på websitet

Mange virksomheder placerer deres tilmeldingsformular på en underside på websitet, så du nærmest skal lede efter den for at få lov at tilmelde sig.

Hvis det er et mål at få tilmeldinger til nyhedsbrevet, må du hjælpe de besøgende lidt mere på vej.

Tilmeldingsformularen kan placeres på mange måder, og nogle af de mest effektive er:

– I toppen af siden, over topmenuen.

– På en central placering på forsiden.

– Øverst i venstre sidebar. Mange vælger at placere den øverst i højre side – men undersøgelser har faktisk vist, at læsere har større opmærksomhed på venstre side.

– I en popup. De er virkelige effektive og findes i mere eller mindre forstyrrende udgaver. Du kender sikkert de popups, der springer frem og blokerer hele skærmen få sekunder efter, du har klikket sig ind på et website. De virker, men er også ret irriterende.

En god måde at få effekten fra en popup uden at forstyrre den besøgendes oplevelse for meget er at vælge en ”slide-in,” som du kan sætte til at dukke op, hvor på skærmen du ønsker det. Der findes duge forskellige leverandører – en populær dansk udgave er Sleeknote, og vi kan også anbefale Optinmonster.

I stedet for en popup, der dukker op, mens den besøgende er godt i gang med at læse på dit website, kan du også vælge at lade den springe frem, når den besøgende er ved at forlade websitet – det du kalder ”exit intent”. Ifølge Optinmonster giver den fremgangsmåde en stigning i antallet af nyhedsbrevstilmeldinger på 200-600 procent.

3. Promovér nyhedsbrevet aktivt

Websitet er kun ét af dine touchpoints til potentielle læsere, og derfor er det vigtigt at promovere nyhedsbrevet gennem andre kanaler også, både online og offline. Det er naturligvis oplagt at benytte virksomhedens social media-kanaler til det formål.

En metode, vi har benyttet med god succes, er at lave en statusopdatering på LinkedIn og Facebook med en teaser for nyhedsbrevet, dagen inden du sender det ud.

Desuden er det en god idé at opfordre til tilmelding i sine blogindlæg, hvis du har en firmablog. Hvis læseren har fået værdi ud af at læse blogindlægget, vil han formentlig være positivt stemt for at modtage mere indhold af samme skuffe.

Det er lettest at sprede budskabet til en bred skare online, men du skal bestemt ikke glemme muligheden for at samle nyhedsbrevstilmeldinger op ude i virkeligheden – til messer, netværksmøder og lignende.

4. Giv en freebie som ekstra lokkemad

Den besøgende på dit website bruger kun et øjeblik på at vurdere, om det er umagen værd at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Det er afgørende, at han føler, at han får umiddelbar værdi ud af at tilmelde sig. Husk derfor strategien - hvem er det, du gerne vil tilbyde dit nyhedsbrev til, og hvad er målet?

Hvis målet er at få nye leads, så er et tungtvejende argument i vægtskålen at tilbyde en såkaldt freebie – altså en gratis smagsprøve på din faglighed. Det kan være en e-bog, et videokursus, et whitepaper eller lignende – uanset formen er idéen at give noget væk, som i modtagerens øjne har så høj værdi, at han gladelig giver sin e-mailadresse i bytte.

Vi har i øvrigt skrevet et blogindlæg med 3 grunde til at lave en freebie. Det kan du læse her: Premium content freebies: Giv, og du skal få tifold igen

Nyhedsbreve skal aldrig eksistere blot for nyhedsbrevenes skyld - og ind imellem kan det være godt at genbesøge sin strategi, for at minde sig selv om, hvorfor det nu egentlig er, at man gør, som man gør. Hvis det er tid til at gå din egen strategi igennem, så vil jeg anbefale at tage et kig på vores guide om emnet.

Guide til strategi for inbound salg og marketing CTA