5 trin til at blive interessant på nettet

11. november 2013

Af Jesper Krusell om Kommunikation

Vi ved det, mindst otte østjyske virksomheder ved det, og nu kan du også komme til at vide det.

I sidste uge afsluttede vi et workshopforløb med fem sessioner, hvor vores otte kursister var igennem fem trin, der skal hjælpe dem til at blive mere synlige og ikke mindst interessante på nettet. Men vi kan godt lide at dele, så her får du lige hovedpointerne i kort form.

 

Lav indhold, der rykker

Glem dig selv. Tag udgangspunkt i, hvad det, du kan og gør, kan skabe af værdi for dine kunder. Når du kommunikerer, skal du tage udgangspunkt i, hvad modtageren har lyst til at høre – ikke hvad du har lyst til at fortælle. Selvfølgelig skal dit budskab være forankret i din forretning, men måske har din modtager ikke lyst til at høre, at du er fusioneret med en anden virksomhed, hvis du ikke gør noget ud af fortælle ham, hvad fusionen kan få af positiv betydning for hans virksomhed.

Sæt ansigt på din modtager

Før vi kan vide, hvad din modtager interesserer sig for, skal vi vide, hvem han er. Lav en persona og gerne flere – så du ikke kommunikerer til nogen derude, men til Rikke eller Annette. Hende kender du, og du kender hendes præferencer, hendes interesseområder og hendes forretning. Tag udgangspunkt i dét frem for din egen navle.

Vælg dine kanaler

Mulighederne er mange. Websites, nyhedsbreve, blogs, Facebook, LinkedIn, Instagram og meget, meget mere. Hvor skal man begynde, og hvor skal man slutte? Det korte svar: Der, hvor det giver mening. Altså for din kunde. De forskellige kanaler kan forskellige ting, så prioritér. Og fik jeg sagt, at prioriteringen skal tage udgangspunkt i din kundes behov? Du kunne jo spørge din persona, hvad hun foretrækker og hvorfor.

Sociale medier – hvorfor egentlig?

Indrømmet: Vi er ikke deciderede eksperter udi sociale medier. Det er der i øvrigt ikke ret mange, der er, al den stund, at udviklingen går så stærkt, at viden forældes meget hurtigt. Men en af dem, der med rimelighed kan kalde sig ekspert, er Ole Bach Andersen fra Newsperience. En af Oles hovedpointer er, at valg af sociale medier i høj grad handler om fravalg. Det er IKKE sikkert, at Instagram, Twitter og Facebook er den rette vej at gå for din virksomhed. Det er til gengæld helt sikkert, at det er en fordel at have en klar strategi for din tilstedeværelse på de sociale medier, hvor du rent faktisk vælger at være.

Gør noget!

Og det er alt sammen meget godt. Men husk at gøre noget ved snakken. Definér hvad der skal gøres – og hvem der skal gøre det. Lav en aktivitets- og udgivelsesplan. Tag det alvorligt; får du styr på, hvad du har at give, hvem du vil ramme ad hvilke kanaler, og hvilke sociale medier du kan tænke ind – og kan du samtidig organisere dig ud af, hvordan det skal ske i praksis – ja så har du en sublim salgskanal. Så se bare at komme i gang.