Derfor skal du bruge penge på effektiv PR

10. januar 2013

Af Brian Stræde om PR

Den der lever stille, lever…tja, i hvert fald stille. For langt de flest virksomheder er der mange flere grunde til at forsøge at opnå synlighed i medierne, end der er til at forsøge at flyve under radaren. Det gælder både store, kendte virksomheder, som aktivt skal pleje deres brand, og det gælder i særdeleshed også mindre iværksætter- og vækstvirksomheder, der har brug for at gøre sig bemærket over for potentielle kunder og samarbejdspartnere.

Her er fem gode grunde til at prioritere en effektiv PR-indsats:

1. PR giver opmærksomhed

Når du eller dine produkter optræder i medierne, tiltvinger du dig opmærksomhed fra potentielle kunder og samarbejdspartnere. Selv om de måske ikke står med et behov for dine produkter lige nu, så er chancen for, at du er ”top-of-mind”, når behovet opstår, blevet større af, at du har gjort dig bemærket i medierne.

2. PR skaber troværdighed

For mange virksomheder vil alternativet til at få opmærksomhed gennem PR ofte være at købe annoncer. Forskellene er mange, og en af de vigtigste er troværdigheden. En artikel i en avis eller et indslag i radio eller i tv er en blåstempling af dig og dit produkt.

3. PR giver værdi for pengene

Hvis du køber en annonce, er du sikker på, at du kommer i avisen, men du får også lov at betale for det. For en langt mindre investering – enten i form af din egen tid eller ved at gøre brug af et PR-bureau – kan du med PR opnå stor effekt.

Læs hvordan Vindstød nåede tusindvis af potentielle kunder.

4. PR plejer dit brand

PR skal ikke kun tænkes som et middel til at sælge flere produkter. Du kan også bruge det til at fremstå attraktiv overfor kvalificeret arbejdskraft og potentielle samarbejdspartnere. Desuden skal man ikke undervurdere den interne værdi af at komme i medierne. Det understøtter medarbejdernes fornemmelse af at arbejde et spændende sted, når de kan se deres virksomhed i medierne, ligesom det bekræfter eksisterende kunder i, at de har den rigtige leverandør.

5. PR giver SEO-gevinst

PR kan have den interessante sidegevinst, at det kan gøre underværker for søgemaskineoptimeringen af dit website. Hvis du er omtalt på et relevant netmedie, og der er linket til din hjemmeside, kan det have stor betydning for din rangering på Googles søgeresultater.

 

Ovenstående er baseret på første kapitel i Katalysator Kommunikations PR-guide ”Vejen til spalteplads”. Få den fulde udgave af guiden her.