Digitale magasiner kæler for content

20. august 2013

Af Jesper Krusell om Kommunikation

Journalist og projektleder Helle Baagø har bred erfaring med magasinproduktion, og så er hun arkitekten bag tablet-magasinet WelHealth for den velfærdsteknologiske klynge WelfareTech, som Katalysator har leveret journalistisk indhold til. Vi har talt med hende om mediets styrker og svagheder.

Det klassiske valg er et ”almindeligt” magasinformat. Hvorfor valgte WelfareTech at udgive et tablet-magasin som platform til at fortælle historier om teknologisk innovation inden for dansk velfærdsteknologi?

For det første kan man sige, at emnet spiller godt sammen med formatet. WelHealth handler om den nyeste velfærdsteknologi, og det er derfor oplagt at vælge et innovativt medie. Tablet-formatet understøtter rich media , og det giver mulighed for at fortælle budskaberne med både tekst, billeder, video, lyd og animationer .

Samtidig har WelfareTech – i øvrigt som rigtig mange andre virksomheder – ikke det store distributionsapparat, så det at producere og udsende trykte magasiner ville være forbundet med nogle store udgifter. Det har givet anledning til at tænke i nye baner, og det er det, vi har gjort med tablet-magasinet.

Hvem er det, der læser et magasin på sin tablet?

Det er svært at sige med 100 procents sikkerhed, men salget af tablets stiger hele tiden, og vi føler os overbeviste om, at både beslutningstagere, mellemledere og konsulenter er blandt dem, der bruger enhederne. En rapport fra analysevirksomheden IDG Connect i 2012 viser, at IT- professionelle og forretningsfolk bruger tablets intensivt i forbindelse med deres job, og at de har dem med overalt – i lufthavne, på hoteller, og hvor de nu ellers er.

Herhjemme er tablets blevet et dagligt arbejdsredskab blandt ledere og mellemledere i kommunerne og i Folketinget. Tablets giver tilgængelighed til blandt andet læsestof, og så er der også et element af bekvemmelighed. Du slipper jo for at slæbe rundt på de fysiske magasiner, og du har hele arkivet – og dermed en masse viden – med dig, uanset hvor du er.

Hvordan kan tablets og digitalt indhold bruges forretningsmæssigt?

En af de erfaringer, vi har gjort os med WelHealth, er, at artiklerne bliver læst rigtig mange gange. Det tyder alt andet lige på, at de, der downloader magasinet, viser det til andre. Om det skyldes, at folk synes, at indholdet eller selve teknologien er spændende, kan vi ikke vide, men der er under alle omstændigheder mange, der ser artiklerne.

Det ligger fint i tråd med den viden, vi har om tablets – nemlig at de i stigende grad bruges som markedsføringsredskab, fordi de er nemme at have med sig og vise til andre. Jeg ved eksempelvis, at Benetton har lagt alt salgsmateriale ind på iPads.

Over de senere år har der været diskussion af, om tablets bare er et nyt medie til nyheder og underholdning, og om drømmen om den oplagte platform til magasiner reelt er ønsketænkning. Hvad er din holdning?

Jeg har grundlæggende den holdning, at journalistik og formidling primært handler om indhold. Content is king, og jeg synes i udpræget grad, at tablet-magasiner viser, at man kan kæle for indholdet.

Sara Dickenson Quinn fra Poynter har påpeget, at tablet-magasiner ikke mindst kommer til sin ret, når det gælder nicher, fordi du har mulighed for at fokusere og gå i dybden med et afgrænset interessefelt – og så i øvrigt linke ”ud af historien”, når det er relevant. Så hvis indholdet i magasinet er værdifuldt for målgruppen, er det ikke ønsketænkning.

Er sådan et digitalt magasin ikke dyrt?

Det kommer an på, hvad dyrt er. Selve teknikken inklusive 5000 downloads af magasin-appen koster cirka 40.000 kroner, og løsningen rummer mulighed for at indholdet kan deles på Facebook. Dertil kommer selvfølgelig udgifter til layout, tekstindhold, billeder, video og så videre, men langt det meste skal man jo også købe, hvis man laver et klassisk magasin eller en trykt årsrapport.

De 40.000 kroner skal holdes op mod tryk- og distributionsomkostninger, så i mange tilfælde er det ikke dyrere end at gøre, som man plejer. Derfor kan den højeste pris være, at man skal turde gøre noget anderledes.