Digitale trends og tendenser i 2015

11. februar 2015

Af Rikke Seir Bjerrisgaard om Vores verden

Vi deltog for nylig på Headstart Trendseminar for at holde os ajour med de trends og tendenser, der kommer til at præge det digitale landskab i 2015. På seminaret gav fem inspirerende profiler deres bud på, hvad vi fremadrettet vil se en udvikling inden for. Her får du tre af de mest interessante tendenser.

Et bredt udsnit af folk fra medie- og kommunikationsbranchen i hele landet var mødt talstærkt op. Billedkreditering: Seismonaut

 1. Native advertising: Når reklamer bliver det bedste indhold

Et af de hotteste emner i marketingbranchen lige nu er native advertising. Det fortalte Morten Saxnæs, der er digital brandingchef hos TV2 og tidligere har rådgivet nogle af Danmarks største virksomheder i digital strategi og tilstedeværelse på sociale medier.

Native advertising minder om det, vi på dansk også kalder sponsoreret indhold: En annoncør laver noget indhold – for eksempel en artikel – som i virkeligheden er en annonce eller reklame for et produkt eller en ydelse.

Ved native advertising - også kaldt ’betalt indhold’ - skal det tydeligt fremgå, at der er tale om en annonce, uanset om indholdet er designet til at ligne en artikel i en avis, et sponsoreret indlæg på Facebook eller en video på Youtube. Ellers er det på kant med markedsføringsloven.

Native advertising adskiller sig fra traditionelle reklamer ved at levere information, som er relevant og brugbart for målgruppen i stedet for forstyrrende. Det skal altså ikke føles som reklame, der forstyrrer modtageren, men skal i sin bedste form bare glide ind i mediet og ligne alt andet redaktionelt indhold.

Vi ser altså en tendens til, at mediehuse som TV2 vil gøre reklamer til bedre – hvis ikke det bedste indhold – og de vil derfor i stigende grad efterspørge virksomheder, der formidler sine reklamer sådan, at de ligner redaktionelt indhold.

2. "Vi jagter ikke volumen – vi søger kvalificeret samtale”

Sådan sagde Asbjørn Poulsen, partner og stifter af designbureauet Magic People Voodoo People, om den måde, vi bør anvende nye kanaler og sociale medier på.

På seminaret fortalte han, at det er vigtigt at fokusere på kvalitet frem for kvantitet, når det gælder platforme. Det handler med andre ord ikke om at være til stede på alle kanaler, men at være til stede på de rigtige kanaler – det vil sige der, hvor målgruppen er. Og samtidig er det ikke vigtigt, om der er mange til stede på den pågældende platform, men derimod om der er kvalitet i den samtale, der foregår på platformen.

Eksempelvis bør du på en virksomhedsside på Facebook gå efter at samle de ”rigtige” folk – altså dem, der ønsker at interagere med din virksomhed og bidrage med relevant indhold frem for folk, som råber i munden på hinanden eller slet ikke lægger mærke til dine opslag.

Før du kaster dig ud på et nyt medie, er det derfor en god idé at tænke din tilstedeværelse på mediet ind i din overordnede kommunikationsstrategi.

3. Skab nærhed med kontekstbaseret indhold

Peter Ammentop Lund fra AKQA fortæller om hvordan han brugte contextual content i sit arbejde med Nike.

Mange virksomheder står i dag over for den udfordring, at de skal kommunikere til mange mennesker og samtidig gøre kommunikationen relevant for den enkelte kunde.

For at løse den problematik begynder virksomheder så småt at tænke i context-aware content – det vil sige indhold, som er personaliseret og tilpasset til den enkelte kunde og kontekst. Det fortalte Peter Ammentop Lund, som er Creative Director hos AKQA i Paris, på seminaret.

Contextual content marketing handler således om at producere indhold, der er tilpasset efter persondata. Det vil sige det rigtige indhold til de rigtige brugere på det rigtige tidspunkt på det rigtige sted. Kunden skal ikke længere selv ”gå” noget sted hen – hverken fysisk eller i onlineverden – men får i stedet leveret den information, hun har behov for, i lige præcis den kontekst, hun befinder sig i.

Det kræver naturligvis, at man ved, hvad kunderne har brug for, og hvornår de har brug for den. Derfor begynder virksomheder i stigende grad at tracke, måle og indsamle informationer om sine kunder og deres adfærd og udnytte disse data til at skabe indhold, der er mere relevant for den enkelte kunde.

Hvis du vil vide mere om contextual content marketing, kan vi anbefale dig at læse denne artikel på Hubspot eller denne danske artikel skrevet af Brian Due på Kommunikationsforum.

Opsummering: De tre tendenser

- Mediehuse efterspørger i stigende grad virksomheder, der formidler sine reklamer sådan, at de ligner redaktionelt indhold.

- Værdien af dine sociale medier og platforme kan og bør ikke altid måles i antal likes, kommentarer og delinger – værdien finder du i kvaliteten af samtalen.

- Udviklingen inden for marketing dikterer et øget behov for personalisering, hvor kunden vil have relevant og vedkommende indhold. Vi vil derfor se, at både store og små virksomheder i stigende grad vil tracke og måle deres kunder, så de kan bruge disse data til at skabe mere relevant kommunikation for den enkelte kunde.