Få bedre ideer og et bredere publikum med collaborative content

6. juni 2017

Af Iben Christiane Hansen om Content Marketing

Arbejder du med inbound marketing, ved du, at indholdsproduktion både kan være det mest interessante ved jobbet og en kilde til evig frustration.

Det kan nemlig være svært at blive ved med at finde på nye og gode ideer – og ikke mindst at få tid til at eksekvere dem. Det kan føles, som om man skriver eller skaber det samme gang på gang, og man risikerer at løbe sur i ideudvikling og gå glip af originale påfund. 

Men måske behøver du ikke gøre det hele selv? En alternativ måde at gå til indholdet er nemlig at samarbejde med andre virksomheder om at skabe det gode og effektive indhold.

Skab det gode indhold sammen

Konceptet hedder collaborative content, og en af fortalerne er Kareem Mostafa, som er Partner Marketing Consultant hos HubSpot. Han har været gæstetaler ved et møde i HubSpot User Group Aarhus, hvor han netop talte om dette emne.

Udgangspunktet er ifølge Kareem Mostafa, at flere og flere virksomheder skaber indhold af rigtig høj kvalitet, og det gode spørgsmål er derfor, hvad man skal gøre for at skille sig ud i mængden. Tanken bag collaborative content er, som navnet antyder, at flere virksomheder eller brands arbejder sammen om at skabe indhold.

Kareem Mostafa understreger, at metoden handler om at alle vinder; brands kan læne sig op ad hinanden, deles om opmærksomhed og indsats og få et større reach. Det er et spørgsmål om at finde de gode partnerskaber, som styrker begge afsendere, og hvor man kan gøre brug af de respektive platforme, som hver partner har i forvejen og på den måde få en større rækkevidde.

Se Kareem Mostafas slides om Collaborative Content:

Vælg de rette typer collaborative content

Der findes flere typer af collaborative content, og vi dykker lidt ned i co-marketing og spotlight content her.

Co-marketing er den disciplin, hvor du og en partner går sammen om at skabe indhold til hver jeres landing pages og publikummer. Måske kan I skrive hver jeres del af en e-bog om jeres kunders fælles spørgsmål og begge stå som afsendere på et samlet stykke indhold.

Eller I har måske muligheden for at lave en video sammen, hvor I fokuserer på løsninger på en række problemer, jeres kunder står med, som I dækker hvert jeres aspekt af.

Man kunne forestille sig et samarbejde mellem virksomheder, der opererer i samme sfære, men dækker forskellige områder. I forhold til modetøj og accessories har for eksempel H&M lavet et samarbejde med Balmain, og selvom de ikke efterfølgende har offentliggjort deres salgstal, lægger ingen af parterne skjul på, at begge mærker nød godt af samarbejdet.

Hvert brand smittede positivt af på det andet brands publikum, uagtet at der kan synes langt fra Balmains luksusvarer til H&Ms brand, som har en bredere appel.

En anden mulighed er at skabe spotlight content, hvor spotlight flyttes fra dig selv og de problemer, du kan afhjælpe en kunde med, over til kundens publikum, som sættes i fokus. Det kunne være interviews med nogen, der passer på din persona, hvor resten af dit publikum kan se sig selv spejlet i den, der portrætteres.

Det betyder, at det ikke nødvendigvis behøver være en klar repræsentant for din specifikke persona, men blot kan være én, som dit publikum vil finde interessant og kunne føle en relation til.

Et godt eksempel på spotlight content er for eksempel facebook-fænomenet Humans of New York, som sætter fokus på helt almindelige mennesker, som journalisten bag siden lige fanger og interviewer for en personlig historie. 

Vi har selv for nylig brugt spotlight content på vores egen blog i indlægget her om AS3 Transition. Her sætter vi spotlight på AS3 Transition gennem et interview med Chief Content Officer Michael Møller Petersen, som mange i vores målgruppe vil kunne spejle sig i. AS3 Transition får fortalt en succeshistorie til vores publikum, og vi når ud til Michaels netværk, når han deler indlægget, hvilket i sagens natur er interessant for os, da det rummer en række marketing-mennesker.

Hav fokus på hver jeres publikum

Du har din målgruppe og dine modtagere, og du ved givetvis, hvordan du når dem, og den samme fordel har din samarbejdspartner. Når I deler viden om jeres respektive fag, er der også mulighed for at dele viden om publikum og dermed tilrette indholdet, så det passer til partnerens modtager.

Når I deles om publikum, har I også muligheden for at deles om de leads, jeres indhold medfører, og det giver igen dobbelt bonus i begge lejre. Bruger I begge parters sociale medier til at distribuere, giver det også anledning til bredere snak og reaktioner fra nogen, I måske ellers ikke ville nå alene.

I får en platform for deling af indholdet, hvor I kan møde helt nye modtagere, som er åbne over for jer, fordi I står sammen med et brand eller en afsender, som de i forvejen ser på med positive briller, hvilket smitter af på jer.

Arbejd sammen om at få de gode idéer

Vi kender nok alle sammen til situationer, hvor ideerne rundt om et mødebord går lidt i ring og ikke helt kommer fra land, og de fleste af os ved også, hvad friske øjne udefra kan gøre.

Det samme gør sig gældende, når en virksomhed sætter sig med en samarbejdspartner og udvikler på ideer til fælles markedsføring. Ofte bliver vi blinde for nytænkning, når vi vænner os til en branche eller niche, men kommer der nogen fra en anden virksomhed, er der god mulighed for at udfordre hinanden og komme på noget helt nyt, som man formentlig aldrig ville have fundet på ellers.

Brug hinandens modtagere til at nå videre

Når flere virksomheder arbejder sammen om indhold, er det kun naturligt, at de ikke altid har samme mål med for eksempel et blogindlæg.

Din virksomhed sælger måske fodbolde, mens partnervirksomheden sælger pletfjerner, og så er det indlysende, at der vil være forskel i fokus, selvom emnet for indholdet i bund og grund kan kædes sammen, fordi en fodboldkamp næsten uvægerligt ender med græspletter på tøjet.

Men deles I om indholdet, får I også mulighed for at dele hinandens indhold og kan hugge en hæl og klippe en tå i forhold til egen produktion af indhold, når I kan distribuere hinandens med begge som afsender. Det bliver med andre ord nemmere at lave mere indhold.

Vælg den rigtige samarbejdspartner

Det store spørgsmål er ikke så meget, om man skal kaste sig ud i collaborative content, men hvem man skal gøre det med. Her er der mange muligheder, og det er næsten kun fantasien, der sætter grænser for, hvornår et partnerskab giver mening.

Ovenfor nævner vi pletfjerner- og fodboldproducenter som et muligt partnerskab, og det er grebet ud af luften, men giver alligevel mening, fordi det er to forskellige målgrupper, som faktisk kunne give mening at kæde sammen.

Partnerskabet til collaborative content handler både om at være lidt taktisk og se, hvor I mangler at nå ud, men kunne komme frem med den rette partner, og om hvilke partnere der kan støtte jeres brand og gøre det stærkere fra deres egen platform.

Skab det gode indhold sammen

Når du og den nye samarbejdspartner sætter jer til tegnebrættet og planlægger indhold som en samlet indsats, er det om at gøre brug af de erfaringer, I hver især har samlet ind hidtil.

Måske ligger din virksomhed inde med viden om, at jeres modtagere konverterer bedst på beregnere, mens samarbejdspartneren kender sin målgruppe og ved, at de responderer bedst på infografikker og guider med tips i tre lette trin. Sammen skal I overveje, hvad der giver mening i forhold til de mål, I sætter jer, og vælge det indhold, som I mener, vil ramme bedst.

Samarbejdet giver mulighed for at have en gæsteblogger på jeres site, hvilket kan give ekstra trafik alene for nyhedens interesse, eller fordi jeres samarbejdspartner linker til det fra deres nyhedsbrev eller sociale medier.

Måske kunne I skrive hver jeres vinkel på en samlet problemstilling, som hele jeres kundegruppe står med til daglig, og så har I begge mere end ét stykke content at dele og nå ud med.Det kunne også være en idé at kæde jeres produkter sammen og fortælle jeres publikum, hvordan de vinder ved at gøre det samme.

I kender jeres personaer og ved, hvordan I når dem, og den viden skal ligge til grund for samarbejdet, for valg af emner og for valg af genre.

Til sidst er her tre tips til collaborative content:

  • Vælg de rigtige samarbejdspartnere; det skal give mening og være en gevinst for alle parter
  • Del jeres viden om modtagere og målgruppe, så I rammer dem bedst muligt
  • Vælg de rette genrer og typer af content baseret på jeres viden om kunderne

 

Download din guide til succes med HubSpot