Fem trin til en skarpere firmaprofil på LinkedIn

16. november 2012

Af Line Lind Larsen om Sociale medier

LinkedIn runder snart den første million danske profiler, og antallet af virksomhedsprofiler er også støt stigende.

Virksomheder får i stigende grad øjnene op for, at LinkedIn er et godt udstillingsvindue ikke mindst i forhold til rekruttering, men det spiller også ind, at LinkedIn automatisk opretter en standard-firmaprofil, når fem personer har angivet virksomheden som deres nuværende eller tidligere arbejdsplads i deres LinkedIn-CV.

Din virksomhed er altså formentlig allerede til stede på LinkedIn, så derfor får du her en række gode råd til, hvordan din virksomhed bliver klar til LinkedIn.

 1. Skriv en skarp SEO-venlig profiltekst

Vær bevidst om de søgeord, som I gerne vil associeres med, når I skriver jeres virksomhedsprofil. LinkedIn-profiler rankes generelt højt af Google, så med de rette søgeord kan I forbedre virksomhedens placering i Googles søgeresultater.

Pas dog på duplicate content fælden, hvor indhold fra websitet kopieres direkte til LinkedIn. Det giver nemlig den modsatte effekt, hvis søgerobotterne opdager identisk indhold. Det resulterer typisk i en lav placering på søgeresultaterne. Skriv i stedet en unik tekst om virksomheden og jeres produkter, så er I godt på vej til at forbedre jeres SEO via LinkedIn.

2. Sæt et billede på forsiden

Sørg for at sætte et professionelt og genkendeligt coverbillede på jeres firmaprofil, så der skabes sammenhæng med jeres øvrige platforme. Formatet skal helst være 646 x 220 pixels. Det kan være en fordel at inkludere tekst på billedet, der kort fortæller, hvem I er, da den tekst, der beskriver virksomheden, befinder sig i bunden af siden. 

3. Fortæl om jeres produkter

Husk at udfylde menupunktet ”Services” med en beskrivelse af jeres produkter eller ydelser. Det hjælper de besøgende til at finde ud af, hvad virksomheden præcist tilbyder. Det er muligt at linke produkterne til virksomhedens website og webshop. Det betyder, at der er blevet kortere vej mellem LinkedIn og køb-knappen. Det er en nem marketingmulighed, som ikke må spildes. 

4. Bliv blåstemplet

Få jeres arbejde og produkter blåstemplet med kundernes og samarbejdspartneres anbefalinger. Det styrker virksomhedens troværdighed, at der bliver sagt god for jeres ydelser. Anbefalinger kan også skaffe virksomheden omtale. Gode anbefalinger sender positive signaler til virksomhedens perifere netværk.

Bed jeres kunder om at klikke ind på jeres produktside på LinkedIn og skrive en kort anbefaling, der fortæller, hvordan samarbejdet med jer har givet værdi. Gode anbefalinger kan også nå ud til virksomhedens perifere netværk på LinkedIn og derigennem skabe omtale. 

5. Skriv relevante opdateringer

Det er blevet muligt for virksomheder at lave statusopdateringer, der bliver vist på virksomhedens side og på deres følgeres væg – akkurat som vi kender det fra Facebook. Det skaber mulighed for at brande virksomheden endnu bedre på LinkedIn.

Kom jævnligt med opdateringer, der fortæller om virksomhedens faglighed. Det kan være kurser, som jeres medarbejdere har deltaget i, foredrag I skal holde og relevante nyheder om virksomheden, som giver et billede af de kompetencer, I har.

Sørg også for at bruge opdateringerne til at dele links til artikler eller lignende, som har interesse for jeres målgruppe. 

Besøg Katalysators LinkedIn-profil

Hvis du vil se, hvordan Katalysator selv forsøger at efterleve ovenstående råd, kan du besøge vores LinkedIn-profil her.