Fra knowhow til show-how

24. juni 2014

Af Jesper Krusell om Kommunikation

Kender du følelsen af at få en masse information, som du synes er spændende, men som du ikke aner, hvad du skal bruge til?

Det gør jeg. Ofte, endda. Indrømmet: Nogle gange er det fordi, jeg ikke hører godt nok efter, men ofte handler det helt basalt om, at den, der kommunikerer til mig, glemmer at vise mig pointen.

Når jeg underviser på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, er en af de grundtanker, jeg gør meget ud af indprente de studerende, at de i formidlingen af deres stof skal huske den gamle læresætning: Don’t tell it – show it.

For det er ikke nok at fortælle sin pointe. Hverken når man formidler et journalistisk produkt, eller når man som virksomhed vil have både nuværende og ikke mindst kommende kunder til at forstå, hvilken værdi man egentlig skaber.

Det er derfor, vi i langt de fleste kundeforhold anbefaler vores kunder at lave casehistorier, hvor de viser, hvad de kan. Det gælder erhvervspsykologerne i HumanAct, som blandt meget andet arbejder med lederudvikling og konflikthåndtering. Ydelser, der kan være svære at forholde sig til som læser, hvis man ikke viser, hvordan man arbejder med dem i praksis. Så det har vi hjulpet dem med at gøre.

Produkt og proces

Samtidig kan cases også illustrere processen såvel som produktet. Det er jo ikke kun det, man leverer, der betyder noget – måden man leverer på kan også spille en rolle. Tag eksempelvis MarkOn, der leverer tøj, gaver og merchandise til en lang række virksomheder. Det er et meget konkurrencepræget marked med mange aktører, så her er parametre som proaktivitet, kreativitet og leveringssikkerhed væsentlige. Det kan man selvfølgelig godt selv sige, men det har bare mere vægt, når man viser det gennem kundeudsagn.

Her i Katalysator ved vi godt, at de produkter, vi sælger, kan være svære at forholde sig til. For hvad er kommunikationsydelser egentlig? Vores knowhow bliver for alvor noget værd, når den bliver til show-how. Når du kan se, hvad vi laver, hvordan vi laver det, og hvilken værdi det skaber for dig. Det er derfor, vi har lavet en guide til, hvordan vi laver PR, som vi gerne vil forære dig, hvis du er interesseret. Vi har også lavet en guide med fem trin til, hvordan du selv kan komme i gang med skrive og udsende effektive nyhedsbreve. Vi viser dig simpelthen, hvad du skal gøre og hvordan du skal gøre det.

Vi har selvfølgelig også selv lavet kundecases, som viser, hvad vi konkret laver for vores kunder, og hvad de synes om det.

Vellykket kommunikation efterlader modtageren bedre klædt på end i udgangspunktet. Klædt på med information, som han ved, hvad han kan bruge til. Hvis du har læst helt herned, håber jeg, du er lidt klogere på, hvad vi kan. Ellers viser vi gerne lidt mere.