Google belønner dig for at hjælpe andre

15. oktober 2013

Af Jesper Krusell om Webtekst

Vi bliver alle ældre, og det gælder også verdens ubetinget største søgetjeneste Google, som netop er fyldt 15 år. I den forbindelse har giganten besluttet sig for gennemføre den største algoritmeændring siden 2001. Opdateringen hedder Hummingbird, og ifølge det amerikanske nyhedssite Mashable kommer Hummingbird til at påvirke omkring 90 procent af samtlige Google-søgninger.

Google nye algoritme - Hummingbird - belønner indhold, der tager udgangspunkt i søgerens behovDe mere tekniske aspekter er mange og langhårede, men tilbage står en god nyhed for dem, der tror på, at værdifuldt indhold bør have fortrinsret på nettet. Hovedpointen i Googles nye måde at filtrere indhold på tager nemlig udgangspunkt i, at brugerne i højere grad end hidtil skal ledes hurtigere ind på de sider, hvor de reelt kan finde det, de har brug for.

Således nedtoner Google værdien af keywords og belønner i stedet virksomheder, der er i stand til at levere svar på længere og mere specifikke søgninger. Mashable citerer eksempelvis en kilde fra WebiMax for at sige, at hvor Google eksempelvis tidligere ville have ranket et søgeord som ’iPhones’ højt, vil et svar på spørgsmålet ’hvor kan jeg finde den bedste pris på en iPhone 5’ fremover veje tungere.

Netop det forhold er sød musik i de ører, der også godt kan lide begrebet content marketing. For det understreger, at man ikke kun hjælper sine kunder og øvrige interessenter – og dermed sin egen forretning – ved rent faktisk at tage udgangspunkt i sine kunders behov og stille relevant viden til rådighed. Man hjælper samtidig sig selv frem på Google, hvilket igen er et væsentligt parameter i en konkurrencepræget virkelighed, hvor synlighed i Googles søgeresultater stadig spiller en afgørende rolle.