Har vi nu husket det hele?

13. september 2013

Af Jesper Krusell om Kommunikation

Det danske fodboldlandshold trækker altid overskrifter. Positive overskrifter, når tingene kører, og resultaterne flasker sig, og negative overskrifter, når det går dårligt både på og uden for banen.

I de senere år har det mest været de negative, der har fyldt i landskabet. Resultaterne har været sløje, og DBU’s kommunikative skridt har kastet megen dårlig omtale af sig. Sidste forårs Twitter-sag (som vi også bloggede om), hvor DBU nedlagde forbud mod at lade landsholdsspillerne tweete, fremstillede fodboldforbundet som en pensionist på et diskotek – helt ude af sync og med en dårlig fornemmelse for, hvad de unge og i øvrigt de fleste andre gerne vil have.

Derfor kastede det da også masser af positiv (om end lidt drillende) omtale af sig, da DBU i begyndelsen af september – tre dage før den skæbnesvangre VM-kvalifikationskamp mod Malta – kom på Twitter. Samme dag kunne kommunikationschef Lars Berendt fortælle, at landstræner Morten Olsen endda har ophævet forbuddet mod, at spillerne bruger de sociale medier, når de er i landsholdslejren.

Det skal hænge sammen

Bedre sent end aldrig og videre i teksten. Hvorfor så bore mere i det?

Fordi Twitter ikke er løsningen på noget som helst i sig selv. Og det samme gælder Facebook, Instagram eller for så vidt tjekkede salgsmaterialer, fængende hjemmesidetekster eller fede promotionvideoer.

God kommunikation er gennemtænkt, sammenhængende kommunikation. Og derfor var det pudsigt at besøge DBU’s hjemmeside den fredag, hvor landsholdet samme aften skulle spille den omtalte kamp mod Malta. For kampen var ikke nævnt med hverken ord eller billeder på forsiden, og under fanebladet ”Landsholdet” var der ikke noget at hente.

Måske var det en forglemmelse, eller også var det bare en prioritering af, at Twitter skulle have fuld pedal. Men vi taler altså om en virksomhed, hvis topprodukt gemmes væk, alt imens kommunikationsafdelingen skaber masser af positiv opmærksomhed om butikken – og antageligvis også genererer trafik til hjemmesiden.

Man kan mene, at DBU er et nemt offer, og at man bør holde sig for god til at sparke mere til dem. Men fodboldunionen er såmænd bare et godt eksempel på en virksomhed, hvor kommunikationen synes at bære præg af ad hoc-løsninger frem for strategiske overvejelser. Og når tingene skal håndteres nu og her, øges risikoen for at fejl og forglemmelser.