Her er tjeklisten til at komme godt i gang med jeres inbound marketing

5. januar 2018

Bygge_inbound_strategi.jpeg

Af Jytte Müller om Inbound marketing

Det er så træls at spilde tiden. Så det vil vi rigtig gerne hjælpe dig med at undgå. Derfor har vi lavet en tjekliste, der hjælper dig godt i gang med inbound marketing. Her er fire grundlæggende ting, I skal have plads. En slags benarbejde, der skal gøres for at sikre, at I allesammen trækker i den samme - og rigtige - retning.

1. Definer målsætninger og ansvar

Start med at definere de overordnede mål for indsatsen, så I senere kan afgøre, om jeres inbound er en succes, og hvor der kan justeres. Sørg for at sætte delmål op, så I løbende kan holde øje med, om I er på sporet. Husk at mål skal være specifikke, målbare, opnåelige, relevante og tidsbestemte (SMART).

Her I starten er det også en god idé at definere roller og ansvar. Hvem skal for eksempel sørge for at afholde workshops fremadrettet? Hvem står for at producere content? Hvem står for at sætte det hele op i jeres system?

En anden god idé er at lave en hurtig analyse af, hvordan jeres nærmeste konkurrenter i øjeblikket begår sig digitalt og især på indholdsfronten. 

Vi anbefaler desuden vores kunder, at de laver en såkaldt Service Level Agreement (SLA). Her skal salg og marketing udforme retningslinjer for, hvor mange leads marketing fremadrettet skal levere til salg, hvornår et lead er varmt nok til at blive givet videre, og hvordan salg følger op på disse. SLA’en skal opdateres senere, når I har fingrene dybere nede i muldet, og jævnligt derefter.

2. Byg personas og købsrejse

Brugen af personas til målretning af budskaber er en af grundstenene i inbound marketing. Når I ved, hvem I taler til, og hvor I købsrejsen de befinder sig, bliver det nemmere at sige det rigtige på det rigtige tidspunkt.

Der er lidt benarbejde i at få styr på sine personas; det kræver tid og ressourcer. Det gør vigtige ting jo ofte. Vi anbefaler, at I afholder en workshop med salgs- og marketingafdelingen for at finde frem til de 2-3 vigtigste personas i jeres målgruppe og deres købsrejser. Efterfølgende samler I alle input fra workshoppen og sætter det hele op til jeres personas. Vi har lavet et komplet toolkit til, hvordan I finder frem til jeres personas og deres købsrejser.

3. Planlæg det rigtige indhold

Når personas og købsrejser er på plads, er det på tide at få planlagt indholdet, der rammer ned i deres forskellige behov, spørgsmål og mål. Indholdsworkshoppen har til formål at få idéer til konkret indhold ned på papir og få struktureret et flow med det indhold, der skal til ned gennem tragten. Der vil være en masse input fra personasworkshoppen, som skal samles op og bringes i spil til denne workshop.

I brainstormer indhold til de forskellige dele af købsrejsen for jeres persona, og laver ud fra dette en indholdsplan, der fører ind i en salgstragt. Indholdsworkshops er en tilbagevendende aktivitet, vi afholder eksempelvis workshops med vores kunder en gang i kvartalet. Ved at arbejde på kvartalsbasis sikrer vi, at de enkelte perioder er lange nok til, at vi kan måle på effekten af indholds-rykket og samtidig er det en kort nok periode til, at vi er agile på nyt indhold og nye tendenser.

4. Bliv klogere på jeres system og inbound

Hvis I har bestemt jer for, at I selv skal stå for det hele, er det selvfølgelig væsentligt, at I sætter jer ind i, hvad jeres system kan. Og ikke mindst på best practices og udviklingen indenfor inbound marketing. Her hos Katalysator sværger vi til HubSpot, der har et helt Academy-univers, hvor man via video-seminarer kan blive klogere på alt, hvad der har med inbound at gøre. Og vi understreger overfor vores kunder, at de som det mindste skal tage ”Inbound”-certificeringen, inden de stikker i gang. Men der er selvfølgelig også masser af andre muligheder. Uanset din platform er essensen: Lær og bliv ved med at lære – for det er så træls at komme til at løbe umådeligt hurtigt i den helt forkerte retning. 

Når alt det er på plads, er du klar til at producere og publicere indholdet, sætte workflows og kampagner op og distribuere indholdet via sociale medier, nyhedsbreve og lignende. Og SÅ bliver det rigtig godt! 

25 videotips til din inbound-strategi