Hold op med at skubbe

8. januar 2013

Af Brian Stræde om Content Marketing

De traditionelle medier og marketingskanaler svækkes i disse år, og virksomhederne må finde nye veje for at tiltrække kunder. Og nøgleordet her er netop tiltrække.

For mens marketing traditionelt har handlet om at skubbe sine budskaber ud i reklameform og fortælle om sine produkters fortræffeligheder, så har en af tidens varme marketingstrends, Content Marketing, en anden vinkel på tingene.

Content Marketing – eller ”marketing gennem indhold”, som man kunne kalde det – handler i sin essens om at producere og udgive indhold, som giver kunder værdifuld information og gør dem i stand til at træffe bedre valg.

Inden en potentiel kunde køber et produkt eller en ydelse, har han en række spørgsmål, som han har brug for at få svar på for at være sikker på, at han køber det rigtige. Hvis man som virksomhed formår at besvare de spørgsmål, så vinder man kundens tillid og forbedrer samtidig sine chancer for også at vinde hans køb.

Man trækker altså kunden til sig ved at stille værdifuld information til rådighed i stedet for at skubbe sit produkt ud i hovedet på ham.

Indhold bygger relationer

Målet er at opbygge en stærkere relation mellem virksomhed og kunde med en forventning om, at den relation vil påvirke kundens købsmønster.

Ideen er langt fra ny, men det er først i de senere år, at tankegangen for alvor har vundet indpas. I USA benytter 9 ud af 10 B2B virksomheder sig i dag af content marketing i en eller anden form, og 60 procent forventer at øge deres udgifter til denne marketingsform.

I Danmark benytter mange virksomheder sig ligeledes af content marketing, men det er de færreste, som for alvor har taget mulighederne til sig og følger en dedikeret content marketing strategi. En af undtagelserne er it-virksomheden Columbus.

Værdifuldt indhold vinder

Men er content marketing bare endnu et marketingsbegreb, som vil blomstre op i nogle år og så blive erstattet af noget nyt og smartere?

Næppe. Med de muligheder, som internettet har givet os for at gøre os selv klogere og finde de informationer, vi har brug for, og med de sociale mediers revolution af måden, vi deler informationerne imellem os, står virksomhederne midt i en ny virkelighed.

En virkelighed, hvor de virksomheder, der er i stand til at stille den mest værdifulde information til rådighed på den mest effektive måde, vil vinde kundernes loyalitet.

Så hold op med at skubbe og begynd i stedet at trække kunderne til.