Hvad består HubSpot af?

30. august 2016

Af Jeppe Houman Nyrup om HubSpot

HubSpot-platformen består af en stribe værktøjer, der hver især er kraftfulde, og sat sammen er det ganske enkelt en voldsomt potent leadgenereringsmotor, hvis man vel at mærke formår at hælde det rigtige brændstof på den.

Netop det, at tingene er samlet i ét system, er den første umiddelbare fordel. Der er simpelthen tid at spare i det daglige arbejde, når man ikke skal cykle rundt i 3, 4 eller 7 forskellige systemer og kanaler for at få alt sit gode indhold ud over rampen.

Det har også den positive effekt, at man kan se sammenhænge, der ikke er umiddelbart tilgængelig i adskilte systemer. Det oplagte eksempel er, at man nu kan se sammenhængen mellem en kontakts engagement i e-mails og adfærd på websitet, eller hvor flittige dine kunder er til at dele dine opslag på sociale medier.

Men lad os tage en hurtig overflyvning over de væsentligste hovedelementer i HubSpot-platformen.

Marketing dashboard - det komplette overblik

Det første, du møder i HubSpot, er det komplette overblik i marketing dashboard’et. Her kan du overordnet følge med i, hvordan marketingaktiviteterne performer. Antal besøgende, hvor mange der bliver konverteret til leads, og hvor mange der ender som til kunder.

Overblikket kan tilpasses præcist til jeres KPI’er, og der er en bunke af muligheder for yderligere statistikker på alt fra de bedst konverterende blogindlæg til hvilke personaer, I har størst succes med at kommunikere til.

HubSpot_Marketing_dashboard.png

Kontaktdatabasen - omdrejningspunktet for din marketing

Hele omdrejningspunktet i HubSpot er kontaktdatabasen. Formålet er at blive klogere på dine potentielle kunder, og det er her, vi samler alle oplysninger om den enkelte kontakt.

Der er som standard mere end 200 parametre i HubSpot, men du kan selv oprette yderligere 1000 felter med ting, du gerne vil vide eller registrere om dine kontakter. Det kan eksempelvis være, hvad deres største udfordringer er i øjeblikket i deres arbejdsliv, eller om de har en sundhedsordning.

HubSpot_Contacts.pngHubSpot har et meget taknemmeligt API, der gør det muligt at integrere til de fleste CRM-systemer (hvis I da ikke lige bruger HubSpots eget gratis system). I kan nemt synkronisere oplysningerne med de registreringer, I allerede har liggende og løbende opdaterer om jeres kunder. Dataene kan også komme fra oplysninger du køber, eller skaffer på anden vis, og endelig er der også mulighed for at få svar på dette fra kunderne selv – mere herom under punktet ’Formularer’. 

Dataene om dine kontakter er helt vitale for, hvordan du kan designe segmenteret indhold, så jo større datadisciplin desto bedre muligheder for personaliseret og relevant indhold til dine kontakter.

Har du styr på dine data bliver det nemlig muligt at sende ekstremt segmenterede e-mails til dine kontakter, hvor du eksempelvis med få klik kan sende en invitation til et seminar til alle kontakter, der er ansat i en detailkæde, har it-ansvar og råder over et budget til printerløsninger på over 500.000.

Download din guide til succes med HubSpot

Lister - segmentér kontakterne

Med lister kan du segmentere dine kontakter i nærmest det uendelige. Mange virksomheder har i dag et nyhedsbrev, hvor de sender en stort set enslydende mail til alle kontakter på listen. Segmentering af listen er ofte begrænset til forskellige sprog, og hvis bølgerne går højt på forretningsområder eller interesser.

Men der er stor forskel på at sende et nyhedsbrev ud og så arbejde med decideret e-mail marketing.

HubSpot_Lists.pngMed listerne er du i stand til at segmentere dine kontakter meget detaljeret. Du kan sortere på samtlige parametre i kontaktdatabasen, hvilket også vil sige deres aktivitet på dit website, hvor de er i en eventuel salgsproces i CRM-systemet, hvor aktive de har været i forhold til dine opslag på sociale medier, eller handlinger de har foretaget sig i andre programmer integreret med HubSpot.

Denne segmentering åbner op for helt nye måder at kommunikere med dine kunder, leads og kontakter.

Segmenteringen foregår tilmed automatisk, så når du har defineret reglerne for en liste, kommer kontakterne på listen i det øjeblik, de opfylder kriterierne for det – uden at du skal røre en finger.

Workflows - automatisér mailflows og meget mere

Med workflows kan du automatisere alle tænkelige processer, der har berøring med din HubSpot-portal. 

Ofte bliver Workflows forbundet med lead HubSpot_Workflows.pngnurturing – altså en proces, hvor man bearbejder leads, der har downloadet noget premium content, hen mod en afklaring af deres købsbeslutning. Også her findes der et væld af variationsmuligheder og de mails, man sender et lead i løbet af workflowet, kan hænge sammen med kontaktens adfærd på websitet, så man ikke sender noget indhold, som vedkommende allerede har læst.

Et andet eksempel:  Når en potentiel kunde har kigget på et specifikt produkt på jeres hjemmeside, og samtidig har klikket ind på både priser og kontakt, kan du lave et workflow, som automatisk sender en mail med en relevant case til vedkommende. Og derefter sørger for,at der bliver send en mail-notifikation til den rigtige sælger, som så kan følge op over for den potentielle kunde.

Men workflows kan også bruges til mange andre ting, der kan lette hverdagen eller hjælpe jer, så I ikke misser oplagte salgsmuligheder. Det kan være at oprette en deal i CRM-systemet, hvis en potentiel kunde bestiller en demo, eller udbygge oplysninger om en given kontakt med, at han er interesseret i rekrutteringsydelser, hvis han har læst mere end 3 blogindlæg om det emne.

27 tips til effektiv leadgenerering for B2B-virksomheder. Download e-bogen gratis.

Formularer - intelligent opsamling af kontaktoplysninger

Formularer bruges som så mange andre steder til at indsamle oplysninger om dine kontakter og kunder, men i HubSpot er formularerne noget mere intelligente end gennemsnittet.

Du kan nemlig designe formularerne, så felterne er forskellige alt efter, om det er en eksisterende kunde, en ukendt eller sågar en konkurrent, der sidder i den anden ende.HubSpot_Forms.png

HubSpot har i deres formularer også indbygget det, de kalder progressive profiling. Med den funktion behøver du ikke at spørge efter deres virksomhed eller telefonnummer, hvis du allerede har fået den oplysning, men i stedet indsætte et andet felt, du gerne vil vide noget om. 

Formularerne vil derfor se forskellige ud alt afhængigt af, hvem der ser dem, og hvad du allerede ved om dem. Du kan dermed berige dine data med lige præcis det, der er vigtigt for dig at vide om den enkelte persona.

Lead Scoring - giv dine kontakter point

HubSpot har en indbygget point-funktion, som du kan bruge til at prioritere dine leads med. Du kan give kontakter både positive og negative point baseret på alle de oplysninger, vi har om dem, og det, de foretager sig på dit websitet og i dine e-mails.HubSpot_Lead_Scoring.png

Det kan være data som branche, virksomhedsstørrelse eller antal ansatte (en del af disse oplysninger opdaterer HubSpot i øvrigt automatisk, når den har virksomhedens navn eller webadresse). Tilsvarende kan de få 10 point for at have downloadet en e-bog, 5 point for at læse en relevant case eller 2 point for at like et tweet – eller -15 point, hvis det er en persona, der ikke passer på din typiske kunde.

På den måde vil du hele tiden have en opdateret score på alle dine leads, så salgsstyrken til enhver tid kan tage fat på de varmeste og mest relevante leads. 

Website (Add-on) 

Hubspot kan implementeres på praktisk taget ethver website. Der skal bare installeres et lille stykke kode - i stil med at koble Google Analytics på - og så kan man følge kontakternes færden overalt på websitet. 

Men det er også muligt at bygge hele websitet i HubSpot, så alle sider er samlet i samme CMS-system - eller COS (Content Optimization System), som HubSpot kalder deres. Det giver nogle udvidede muligheder, hvor du på alle sider på websitet kan lave personaliseret indhold til den enkelte kontakt – igen baseret på det, vi ved om dem, hvilken persona vi har at gøre med, og hvor de er i deres købsbeslutning.

Website-delen er et add-on til systemet.

Landing pages - det vigtige konverteringspunkt


HubSpot_landing_Pages_3.pngLanding pages er de sider, der har til formål at få dine kontakter til at udfylde en formular og dermed give dig yderligere oplysninger om vedkommende. Som tidligere nævnt kan vi løbende bygge på vores viden om kontakten ved hjælp af progressive profiling i formularen.

Landing page-modulet gør det meget hurtigt at oprette en ny landing page og tilføje den relevante formular.

Landing pages har desuden et udbygget statistik-modul med forslag til optimeringsforbedringer, så du løbende kan optimere din landing page og øge konverteringsraten endnu mere. 

Blog - træk trafik til dit website

Bloggens funktion er at tiltrække trafik til sitet. Der er her, du løbende skal publicere nye artikler med brugbart, relevant indhold til din målgruppe.

HubSpots blogfunktion er især stærk på analytics-delen, hvor du på det enkelte blogindlæg kan se, hvor trafikken kommer fra, hvilke kanaler der genererer flest leads, og hvilke kunder det enkelte blogindlæg har genereret.HubSpot_Blog.png

E-mail - ram dine kontakters indbakke

HubSpots e-mail-modul minder i sin grundessens om mange andre e-mail marketingsystemer på markedet. Du kan følge åbnings- og klikrater samt et væld af andre statistikmuligheder. Det vil spænde for vidt her at sammenligne funktionaliteterne i e-mail-delen med andre tilsvarende systemer, og det er da også i sammenhæng med workflows og listerne, at email-delen får sin virkelige styrke.

En lille dusk malurt i bægeret er, at HubSpot i skrivende stund ikke har A/B-splittest som en del af deres mest populære pakke (Pro-versionen). Er du pjattet med at A/B-teste, skal du derfor enten benytte tredjepartsprogrammer eller gå op i deres HubSpots Enterprise-pakke, som desværre er 3 gange så bekostelig. 

Calls-to-action - smarte konverteringer

HubSpot har i deres calls-to-action lige lagt et lag eller to på funktionaliteten i forhold til, hvad man normalt forstår ved en CTA (som ofte er en simpel knap eller et klikbart billede).

Hvis du vælger at lave en knap, kan den designes, som du ønsker, men du kan også personalisere knappen, så der står ”Se hvordan systemet vil virke i [Firmanavn]” – en detalje, der som hovedregel har en signifikant positiv indvirkning på konverteringsraten.

Du kan også lave en Smart CTA, som ser forskellig ud, alt efter hvem der kigger på den, og hvor de er på købsrejsen. 

Sociale medier - gør det nemt at dele indholdet

HubSpot har et helt afsnit til at håndtere de sociale medier. Du kan direkte fra systemet lave og planlægge opdateringer på Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+ og Xing, hvis det skulle være relevant for dig. Det er enormt tidsbesparende, når du har lavet indhold, der skal eksponeres på tværs af medierne, at du kan gøre det fra ét sted, og oven i købet nemt kan inkludere det indhold, der ligger i HubSpot uden at skulle kopiere og forkorte links. 

HubSpot_Social_Media.png

Der er også en overvågningsdel, hvor du kan følge med i, hvad der bliver skrevet om jer og jeres produkter – og hvad dine kunder skriver om. Desværre er denne overvågningsdel kun udbygget for Twitter. Om flere sociale medier er på vej er uvist – det afhænger blandt andet af åbenheden fra de forskellige medier, hvor især LinkedIn ikke tillader ret meget integration med systemer som HubSpot, desværre.

Rapporter (delvis add-on)

HubSpot går enormt meget op i data, og der kan optimeres overraskende meget ved at kigge på tallene og se, hvad der fungerer godt, og hvad der slet ikke har gang på jord.

Der er derfor ret detaljerede muligheder for at se, hvilke kilder der skaber mest trafik og genererer flest leads, så du kan afgøre, hvor I skal fokusere kræfterne.

HubSpot_Reporting.png

Man kan derudover tilkøbe et yderligere statistikmodul, som især får sin berettigelse, hvis HubSpot er knyttet sammen med jeres CRM. Der bliver det lige pludseligt muligt at lave rapporter, der viser, hvilke stykker indhold eller kanaler, der genererer mest omsætning, hvad der får kunderne videre på købsrejsen, og om I ligger foran eller bag prognosen af salgskvalificerede leads.

Keywords - overblik over rangeringer på Google

Søgeord er vigtige i bestræbelserne på at tiltrække trafik til websitet, og keywords-værktøjet hjælper dig med at holde styr på og overvåge dine foretrukne søgeord og -fraser.

HubSpot_Keywords.png

Det er for det første et integreret element i blog-modulet, hvor du får besked på, om du har husket at inkludere de søgeord, du gerne vil ranke for på Google.

For det andet kan værktøjet hele tiden fortælle dig, hvor godt du er placeret på Google på de enkelte søgeord, og det kan foreslå de søgeord, der har størst mulighed for at rykke op i placering på Google. 

Competitors - se hvordan konkurrenterne klarer sig

Competitors er et modul, hvor du kan skrive dine konkurrenter ind og se, hvordan de generelt klarer sig i deres online markedsføring i forhold til dig.

Værktøjet vurderer jeres online tilstedeværelse på en stribe forskellige parametre og tildeler hver virksomhed en score på 0-100.

HubSpot_Competitors.png

Det er dog ikke synderligt gennemskueligt, hvilket også gør, at det er vanskeligt at bruge som decideret arbejdsredskab. Men det giver da en fornemmelse af, hvordan I ligger i forhold til konkurrenterne. 

Ads (add-on)

Et andet tilkøbsmodul til HubSpot er deres Ads add-on, hvorfra du kan lave sponsorerede opdateringer på LinkedIn eller Adwords annoncer – flere muligheder skulle være på vej inden længe.

Ved at investere i modulet kan du lave din annoncering direkte fra HubSpot uden at skulle cykle mellem systemerne. Men det mest interessante er, at man i modsætning til, når man normalt køber sig til trafik kan se, hvilke annoncer der konverterer til henholdsvis kontakter og kunder.

CRM - stærkt og gratis CRM-system

HubSpots CRM er egentlig ikke en del af marketingpakken, men jeg vælger at tage den med som lidt ekstra krydderi. Du behøver ikke være HubSpot-kunde for at få glæde af deres CRM-system. Det er nemlig ganske gratis for alle og bestemt et brugbart CRM-system, hvor du kan holde styr på kontakter, kunder, deals og din salgspipeline.

HubSpot_CRM.png

Hvis du overvejer HubSpot Marketing Automation platform – og ikke har et CRM-system er det bestemt en overvejelse værd at kombinere de to produkter. Har du CRM i forvejen, så er det nemt at integrere med HubSpots marketing-platform, hvilket vil skabe en stærk sammenhæng mellem salg og marketing.