Hvad koster et nyhedsbrev – og er det pengene værd?

13. juni 2015

Af Brian Stræde om Nyhedsbreve

Vi bliver med jævne mellemrum spurgt til prisen og effekten af nyhedsbreve, så her har vi samlet og besvaret nogle af de mest almindelige spørgsmål:

Hvorfor skal min virksomhed have et nyhedsbrev?

Det skal I, fordi I har brug for at opbygge stærke relationer til jeres potentielle og eksisterende kunder for at opnå større salg. Hvis I skal have folk til at foretage et køb, skal de opleve, at I er fagligt dygtige, at I kan skabe værdi for jeres kunder, og at I forstår deres behov og gerne vil hjælpe dem. Det er nyhedsbreve et meget effektivt redskab til at opnå.

Hvad koster et nyhedsbrev?

Det kommer naturligvis an på, hvilket indhold I gerne vil have i, og hvilken teknisk løsning der skal ligge bag.

Vi har valgt at eksemplificere med to modeller. (Priser revideret marts 2015)

Et nyhedsbrev med ét hovedbudskab (for eksempel en rådgivende artikel, kundecase eller tendenshistorie):
Kr. 5.500 per udsendelse

Et nyhedsbrev med et hovedbudskab plus en ekstra artikel:
Kr. 7.900 per udsendelse

Processen bag:
Vi indsamler input gennem et ”redaktionsmøde” hvert kvartal og får ellers stof til indholdet løbende over telefonen.
Vi skriver indholdet.
Vi sætter nyhedsbrevet op i et professionelt nyhedsbrevssystem, for eksempel Mailchimp, og når I har godkendt det, sørger vi for udsendelse på aftalt tidspunkt.
Vi leverer efter hver udsendelse en rapport med statistik.

Hvordan kan det betale sig at bruge 5.500 kroner på et nyhedsbrev?

Nyhedsbreve er den markedsføringskanal, der generelt set har den højeste ROI, så det er et faktum, at det kan betale sig for de fleste, og vores påstand vil være, at det også vil kunne betale sig for jer, hvis I gør det rigtigt.

Et nyhedsbrev er en investering i markedsføring, og den investering skal selvfølgelig tjenes ind og mere til, før det giver mening. Det er dog en væsentlig pointe, at et nyhedsbrev ikke er en isoleret markedsføringssøjle, men et bidrag til at styrke det generelle billede, som kunden har af jer som virksomhed.

Hvis man vil have svar på, om et nyhedsbrev er pengene værd, må man starte med at svare på følgende spørgsmål:

- Hvad er en ny kunde værd for mig på årsbasis?
- Hvad er det værd at fastholde en kunde i et år?

Og med det in mente er det så realistisk, at nyhedsbrevet skaber eller bidrager til salg, som modsvarer investeringen?

Der kan jo desværre ikke gives garantier for eksempelvis 10 nye kunder, men en af de store fordele ved nyhedsbreve er, at det er muligt at måle effekten, så det vil hurtigt stå klart, om indsatsen giver mening.

Man kan også tage regnestykket på en anden måde:

Lad os sige, at du har en mailliste på 1.000 personer, som du kan sende ud til, og at hvert nyhedsbrev bliver læst af cirka halvdelen. Med ét nyhedsbrev om måneden er det 6.000 eksponeringer årligt over for personer, som per definition er interesserede i at høre på dig – ellers havde de jo ikke sagt ja til nyhedsbrevet.

Det er 11 kr. per eksponering.

Er det 11 kr. værd, at en potentiel kunde føler sig hjulpet af dig, får indtryk af, at du er ekspert på dit felt eller hører, hvordan du kan skabe værdi for dine kunder?

Det smarte er i øvrigt, at jo bedre dit nyhedsbrev er, desto flere vil tilmelde sig det, og som følge af det falder prisen for hver enkelt eksponering.

Kan vi ikke bare selv lave vores nyhedsbrev?

Jo, det kan I, og det kan være en rigtig god idé. Hvis I vel at mærke har tiden og kompetencerne til at gøre det ordentligt.

Det giver mening at gøre det selv, hvis:

- I ikke bruger for meget tid på det. Overvej hvor mange timer, I skal bruge på hver udsendelse, og vurder hvad den tid er værd, og om den kunne investeres bedre.

- I rent faktisk får det gjort. Hvis I på forhånd ved, at nyhedsbrevet risikerer at ryge nederst i bunken, når der bliver travlt, skal I lade være. Så ender I bare med at udvise ligegyldighed over for de mennesker, der har sagt ja til at modtage noget fra jer.

- I er sikre på, at I kan få idéer til og skrive et nyhedsbrev, som jeres kunder oplever som værdifuldt.

Hvis I vil lære at gøre det selv, har vi skruet et forløb sammen, som gør det muligt. Vi giver jer den nødvendige viden, og de redskaber I har brug for, og vi fører jeres virksomhed igennem hele processen fra udvikling af koncept til udsendelse af et færdigt nyhedsbrev. Læs mere om forløbet ”Effektive nyhedsbreve for B2B-virksomheder” ved at downloade produktarket: Effektive nyhedsbreve.

 Få flere kunder med dit nyhedsbrev - download vores gratis e-bog.