Hvorfor taler du så meget om dig selv?

24. januar 2013

Af Brian Stræde om Content Marketing

Du er ligegyldig.

Okay, det er lidt hårdt sagt, men der er faktisk noget om det. Dine kunder interesserer sig i udgangspunktet ikke en pind for din virksomhed - de er optagede af deres egne behov, udfordringer og problemer.

At kunder primært interesserer sig for sig selv er næppe ny viden for dig. Men hvis du godt ved, at det forholder sig sådan, hvorfor handler din kommunikation så primært om dig selv?

Jo, det gør den. I hvert fald hvis du ligner langt størstedelen af virksomhederne i Danmark. For at fokusere på sig selv i stedet for kunden er den nemmeste kommunikationsfælde at falde i.

Tre veje til fælden

Men hvorfor ender så mange virksomheder i den fælde? Det er der flere grunde til:

- Det virker mest naturligt.
Når man skal præsentere sig selv for omverdenen på sit website eller gennem andre former for præsentationsmateriale, så er det oplagt at gøre det ved at tale om sig selv. Og naturligvis er du nødt til at fortælle om dig selv, for at kunden kan forholde sig til dig. Det handler bare om at tippe balancen, så den del ikke kommer til at fylde mest.

- Det er det, man ved mest om.
Alt andet lige så ved vi mere om vores egen verden end vores kunders, og det kræver arbejde at sætte sig ind i andre menneskers behov.

- Det er det, man interesserer sig mest for.
Ligesom vores kunder så har vi alle sammen blikket rettet mod vores egen navle. Vi synes, at de produkter eller ydelser, vi leverer, er oprigtigt spændende og vigtige – det er jo derfor, vi beskæftiger os med dem. Og derfor kommer vi automatisk til at tale mest om dem.

Content marketing hjælper kunden

Ikke desto mindre er det vigtigt, at virksomheder bliver bedre til at sætte sig i kundernes sted.

Hvad er dine (potentielle) kunders udfordringer, hvad har de brug for hjælp til, hvad mangler de svar på?

Det handler om at indrette sin kommunikation, så man reelt hjælper kunden med at blive klogere og træffe bedre beslutninger. I enhver købsproces vil kunden stå med nogle spørgsmål, som han vil lede efter svar på. Hvis man er i stand til at levere de svar, så kunden føler sig hjulpet, så er man allerede godt i gang med at opbygge en relation, som kan blive til en forretning.

At fokusere sin kommunikation på at levere værdifuldt indhold til sine kunder kaldes content marketing – det kan du læse mere i dette blogindlæg: Hold op med at skubbe.