[Kæphesten] Lader du guld ligge uden for døren?

2. december 2014

Af Brian Stræde om Katalysators kæpheste

I denne serie blogindlæg trækker vi nogle af vores kæpheste af stalden og lader dem trampe rundt i både den gode og den mindre gode kommunikation.

kaephest-frit-300Forestil dig denne situation:

En potentiel kunde kommer op til en virksomheds dør, banker på og siger:

”Jeg synes, I virker som en interessant virksomhed, jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om jer.”

Virksomhedens dør bliver åbnet på klem, og der bliver svaret:

”Jo tak, det er fint, vi vender lige tilbage om en måned eller to…Måske.”

Det virker ikke som et særligt fornuftigt svar, vel?

Ikke desto mindre er det lige præcis sådan, rigtig mange virksomheder svarer, når man tilmelder sig deres nyhedsbrev. Hvis de da overhovedet svarer.

Det er i virkeligheden lige så ulogisk som at lade være med at byde ham, der banker på hoveddøren, ind til en kop kaffe, for når man tilmelder sig en virksomheds nyhedsbrev, tilkendegiver man en klar interesse i virksomheden og dennes produkter eller ydelser.

Lige i det øjeblik, man tilmelder sig et nyhedsbrev, kan virksomheden med sikkerhed vide, at man er interesseret, men det er jo ikke sikkert, at interessen er lige så varm om en måned eller to.

Det er altså ikke bare et spørgsmål om almindelig høflighed – det handler også om ikke at lade potentielt guld ligge uden for døren.

Brug velkomstmail og autoresponder

Løsningen er simpel. Den består af to ting: En gennemtænkt velkomstmail og en autoresponder.

I stedet for at sende en bekræftelsesmail, hvor der blot står ”Din tilmelding er registreret”, så brug velkomstmailen på at give noget meningsfyldt indhold.

Vi sender eksempelvis en e-bog med 5 trin til at lave mere effektive nyhedsbreve, men man kan også sende et link til en aktuel nyhed eller et tilbud. Eller for den sags skyld bruge sit senest udsendte nyhedsbrev: ”Tak for din tilmelding […] Herunder kan du læse det seneste nyhedsbrev, vi har udsendt.”

Det handler om at udnytte opmærksomheden. Velkomstmailen er den mail, der har allerhøjest åbningsrate, så hvorfor ikke bruge den til noget fornuftigt?

Hvis der går lang tid mellem dine nyhedsbreve, er det også en god idé at bruge en såkaldt autoresponder, som er en mulighed i alle professionelle nyhedsbrevssystemer. Med en autoresponder kan du sørge for, at man automatisk får tilsendt en e-mail et bestemt antal dage efter tilmelding.

Denne mail skal altså kun laves én gang, og er man i stand til at levere et evigaktuelt budskab, behøver man principielt aldrig at ændre den.

Så i modsætning til den lukkede dør bliver den potentielle kunde nu modtaget med først en gennemtænkt velkomstmail og siden et opfølgende budskab i løbet af et par dage.

Det giver lidt bedre mening, ikke?

Få flere kunder med dit nyhedsbrev - download vores gratis e-bog.