[Kæphesten] Var det ikke for den dårlige kommunikation…

12. marts 2014

Af Jesper Krusell om Katalysators kæpheste

I denne serie blogindlæg trækker vi nogle af vores kæpheste af stalden og lader dem trampe rundt i både den gode og den mindre gode kommunikation.

kaephest-frit-300-200x300.jpgDer er visse knager, man altid kan hænge sine fejltagelser op på. En af dem er den dårlige kommunikation. Det er oftest der, læsset er væltet, for hvis man nu bare havde kommunikeret højere, lavere, hurtigere, langsommere, mere aggressivt eller afdæmpet eller i hvert fald bare anderledes, så var det hele gået meget bedre. Ik’?

Kommunikation som redskab er blevet en prügelknabe af de helt store, og eksemplerne på virksomheder, som er blevet begravet til en sang, der går på melodien ”Det gik så godt, indtil kommunikationen haltede”, er utallige.

Tag eksempelvis DSB, som på daglig basis fremkalder hovedrysten, fordi de kommunikerer dårligt. Tag teleselskaber, der bliver skudt i skoene, at det er for dårligt, at de ikke er gode nok til at reagere hurtigt nok på klager over manglende dækning visse steder i landet. Eller tag politiske partier, som i snart sagt alle tilfælde, hvor bølgerne går højt – og det gør de tit i den verden – både bliver beskyldt for og selv gemmer sig bag dårlig kommunikation.

Kniber det med kerneproduktet?

Måske er der noget om, at det kommunikative arbejde kunne være bedre. Det er faktisk ret sandsynligt – det er ofte sådan, at der altid kan gøres mere. Men selv den mest ihærdige kommunikationsindsats kan bare ikke ændre på tog, der ikke bliver leveret fra Italien, eller S-tog, som ikke kører til tiden. Den kan heller ikke ændre på, at der simpelthen bare er steder i Danmark, hvor mobilmasterne ikke står tæt nok, og den kan heller ikke rette op på skuden, når partier mangler et projekt at føre ud i livet.

Det kan naturligvis være svært at erkende, hvis det grundlæggende problem er, at selve kerneproduktet ikke er godt nok. Men selvom erkendelsen kan være hård, kan den jo være nødvendig.

Et nyttigt redskab – men kun et redskab

Kommunikation er et redskab, som kan flytte en virksomhed, et brand eller en branche. Men kommunikationen er ikke det primære – det er virksomhedens produkt og den forskel, det kan gøre for kunderne. Kommunikationen er et redskab, som kan hjælpe med at få budskabet til at lette, ligesom det kan hjælpe med at få en skude, som er sejlet på grund, på ret køl. Isoleret set kan kommunikation intet – så skal vi ikke se at få kigget på det reelle problem?