Klogt at satse på dumhed

19. august 2014

Af Jesper Krusell om Kommunikation

Ved du noget om flagermus? Eller sikkerhed på boreplatforme? Hvad med biogas, 2-lagsbelåning eller bæredygtige gulvtæpper? Og har du styr på, hvordan du skal lave dine bækkenbundsøvelser?

Homer SimpsonDet gør vi. Noget ved vi kun en lille smule om, mens vi på andre områder er ved at være ret skarpe. Forud for arbejdet med alle ovenstående emner har vi imidlertid i udgangspunktet været godt, gammeldags uvidende. Og vores uvidenhed er vores styrke – og mere vigtigt din fordel.

Som fyrbødere her i Katalysators motorrum har vi alle en baggrund som journalister. Som journalist skal du som udgangspunkt kunne dække enhver sag og skrive en historie om hvad som helst. Vores faglighed gør, at vi har redskaber i vores værktøjskasse, som vi bruger til at indsamle viden, sortere i den, skære fedtet fra og servere det skarpe budskab. Vi er trænet i at levere et produkt, der er renset for mellemregningerne. De mellemregninger, du ikke kan se bort fra, men som din modtager med al respekt er fuldstændig ligeglad med.

For stor viden giver blinde vinkler

Det er derfor, det er os og ikke naturvejlederne, der laver digitale naturguider for Naturstyrelsen. Det er derfor, det er os og ikke ingeniørerne hos Xervo, der laver pressemeddelelser om redningsbåde. Og det er derfor, det er os og ikke jordemoderen eller gynækologen bag GynZone, der kommunikerer om den app, som strammer bækkenbunden op efter fødsler.

Det er ubestrideligt, at ovennævnte fagfolk ved ekstremt meget mere om deres felt, end vi nogensinde kommer til, men faglighed kan ironisk nok være en formidlingsmæssig hæmsko. For ofte er man så langt nede i sin faglighed, at man kan have svært ved at sætte sig i modtagerens sted. Man ved simpelthen for meget til at kunne se, hvor andre falder af.

Når vi er i dialog med potentielle kunder, bliver vi ofte spurgt, om vi har erfaringer inden for samme branche, og det har vi selvfølgelig nu og da. Men sat lidt på spidsen mener vi selv, at spørgsmålet er irrelevant. For selv om det naturligvis er rart at have erfaring med eksempelvis it-termer eller arbejdsgangen i en offentlig ledet organisation, er vores tilgang som udgangspunkt den samme: Vi indsamler information, vi sorterer i den, vi skærer fedtet fra og så serverer vi det skarpe budskab.

Hvis du har noget, du gerne vil gøre os klogere på, tager vi gerne udfordringen op. Til gengæld lover vi at levere pakken tilbage i en skarpere udgave, end vi modtog den. Lyder det helt dumt?