Kom i bukserne på bloggerne

8. december 2014

Af Rikke Seir Bjerrisgaard om Sociale medier

Blog

For nylig bragte vi et indlæg om det potentiale, der ligger i at markedsføre sine produkter eller ydelser på private blogs.

Bloggerne - altså personerne bag bloggene - har nemlig stor indflydelse på forbrugerne, som stoler og tror på deres anbefalinger. Når en blogger siger go’ for et produkt, så siger læserne ofte det samme.

Derfor er markedsføring på blogs blevet en guldgrube for mange virksomheder. Det har bloggerne også selv har fået øjnene op for, og derfor er det sjældent gratis at markedsføre sig på blogs, medmindre du rammer spot on på bloggerens smag, præferencer og stil.

Hvis du gør det, vil du med lidt held og gode overtalelsesevner måske opleve, at bloggeren skriver om dine produkter eller ydelser uden at tage penge for det.

Men for overhovedet at komme i betragtning til at blive omtalt på en blog kræver det, at du finder bloggere, som har dit brand i deres DNA.

1. Find den rette blogger

Der skal være sammenhæng mellem bloggeren og dit brand. Det vil sige, at ikke bare dit produkt, men også din virksomheds værdier skal stemme overens med bloggerens. For eksempel vil det være spild af tid at henvende sig til en modeblogger, hvis dit produkt er en skruetrækker – lige meget hvor ny og smart og feminin, den er. Så skal du hellere kigge efter en ’gør-det-selv-’type, der blogger om DIY-projekter og tips og tricks til boligen.

Men den eneste måde at finde ud af, om der er en sammenhæng mellem dit brand og bloggeren, er ved at lave en grundig research.

Læs bloggerens indlæg og prøv at danne dig et billede af, hvad for en type bloggeren er. Du kan for eksempel kigge på bloggerens smag, og hvad der bliver skrevet om andre mærker og produkter på bloggen.

Oftest har bloggerne også en ’Om mig’-kategori på sin blog, hvor de melder klart ud, hvad de gerne vil skrive om, og hvad de ikke vil skrive om.

Du kan starte med at lede på Bloggers Delight, hvor 125 af Danmarks mest læste og berømte bloggere har deres profil. De blogger inden for blandt andet mode, livsstil, skønhed, fitness og mad.

Derudover er Google din bedste ven, når du skal på blog-jagt. Hvis du for eksempel sælger fitnessprodukter, kan du google dig frem til fitness- og livsstilsblogs. Det samme gælder, hvis du sælger IT-produkter, bøger eller køkkengrej – der findes blogs inden for de fleste brancher. Tænk på, hvad din egen målgruppe interesserer sig for – og søg så efter blogs, der handler om de interesser.

Husk at se på læsertallene

Når du har fundet nogle mulige kandidater, er det vigtigt, at du danner dig et overblik over, hvor mange læsere bloggerne har. Det kan være svært at finde ud af, for der findes ikke noget redskab, værktøj eller en metode, der kan give dig et præcist svar – kun den enkelte blogger ved det.

I første omgang kan du selv undersøge, hvor meget aktivitet der er på bloggen:

- Hvor tit kommer der nye indlæg på bloggen?

- Hvor mange kommentarer får indlæggene?

- Hvor ofte skriver bloggeren indlæg om produkter, oplevelser eller ydelser?

- Hvor mange likes og delinger får indlæggene på Facebook, Instagram og Twitter?

Hvis du ser et potentiale, kan du kontakte bloggeren og bede om at få tilsendt flere og mere præcise informationer om blandt andet bloggens læsertal, målgruppe og typer af samarbejdsaftaler.

2. Kontakt bloggeren

Når du har fundet frem til den eller de bloggere, som du mener kunne være gode ambassadører for dine produkter, kan kontakten overordnet set skabes på to måder.

A) Du kan snuse dig frem til den enkelte bloggers kontaktoplysninger – typisk vil der være en ’kontakt’-kategori inde på bloggen, hvor du kan finde bloggerens mailadresse.

Skriv et par linjer om din virksomhed og dit brand, fortæl hvorfor bloggeren skal skrive om lige præcis dit produkt og fortæl, hvilke typer samarbejde/indlæg du er interesseret i.

Her kan du vælge mellem:

– Indlæg som du køber og betaler bloggeren for at lave (’sponsoreret’ indlæg)

– Indlæg som bloggeren laver som en del af en byttehandel med dig (’sponsoreret’ indlæg)

– Indlæg som du giver bloggeren en gave/et produkt for at lave (’gave’-indlæg)

– Indlæg som bloggeren laver som en del af et affiliate-link-samarbejde, hvor bloggeren linker til din virksomheds hjemmeside (’affiliate’-indlæg)

Når I har en god dialog, har du mulighed for at forhandle og opnå en profitabel balance imellem det, du tilbyder bloggerne, og det de giver dig igen.

B) Du kan også vælge at sende dine produkter til bloggeren uopfordret. Her tager du en chance ved at sende de produkter, du ønsker omtalt hos bloggeren, uden at du har været i kontakt med personen på forhånd.

Dette er naturligvis et sats, for som sagt er bloggerne et ombejlet folkefærd, som kun skriver om ting, der interesserer dem, og som de kan stå inde for. Du er altså ikke garanteret blogomtale, selvom du giver dine produkter væk gratis.

Fordelen er, at hvis du har fundet frem til en blogger, som har jeres brand i sin DNA, kan du potentielt få rigtig god omtale uden at investere hverken særlig meget tid eller penge i det.

3. Sørg for at have dit på det rene

Et generelt problem på bloggermarkedet er, at mange bloggere ikke ønsker at skilte med, at de samarbejder med virksomheder. Derfor undlader nogle bloggere at informere om, at deres indlæg enten er sponsoreret, en gave fra en virksomhed eller en del af et affiliate-link-samarbejde.

Men som vi også tidligere har skrevet om her på bloggen, stiller markedsføringsloven strenge krav til blogmarkedsføring.

Den vigtigste pointe i denne sammenhæng er, at det er dig som virksomhed, der har ansvaret for, at bloggeren informerer tydeligt om, at der er tale om reklame.

Husk derfor at oplyse bloggeren om, at du selvfølgelig forventer, at indlægget bliver markeret som sponsoreret eller reklame.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer hurtigt og sikkert videre med planlægningen af din blogmarkedsføring, så kontakt Katalysator Kommunikation på 8882 7070 eller mail@katkom.dk.