Målet med SEO er ikke at ranke som nummer et

13. april 2018

Målet med SEO-984544-edited

Af Lea Thybo om SEO

Når folk refererer til SEO (søgemaskineoptimering), er det stort set altid ud fra en snak om at være placeret øverst i søgeresultatet. Men hvis dette er dit mål med søgemaskineoptimering, vil jeg faktisk mene, at du er kommet ud på lidt af et vildspor.  Nu tænker du måske, hvad meningen da ellers skulle være? 

Selvfølgelig er det godt at ranke højt på søgeord, der er vigtige for din virksomhed, men det må ikke blive hovedmålet at ligge som nummer ét på alverdens søgeord. Du bør nemlig være dig bevidst om, hvorfor du vil have folk til at finde den side, som du har optimeret på.

Dit mål med SEO skal være konvertering og leads

Mange tror, at de har ”vundet”, når de ser deres egen hjemmeside rangere som nummer et i søgeresultat. Det er også vældig godt gået, men hvor meget tjener du på den placering? Er det de rigtige mennesker, der finder din side på nøjagtig den søgning?

Hvis websitet på fjerdepladsen i samme søgeresultat konverterer bedre og genererer flere leads, vil vi hævde, at det er den egentlige vinder.  I AdWords taler vi om, at det at have en lav CPC (Cost Per Click) er godt, men det er endnu bedre at have en lav CPA (Cost Per Acquisition), altså en lavere pris per konvertering. Det vil langt de fleste, der måler ROI på deres markedsføringsindsats, være helt enige i.

Den samme logik gør sig gældende i SEO: Det handler først og fremmest om konverteringer. Hvis du flytter fokus fra placering til konvertering, vil det hjælpe dig med at få et mere bevidst forhold til, hvilket indhold du lægger op på dit site, og hvordan det vises i et søgeresultat. Her er nogle tips til, hvordan du kan tænke konvertering frem for placering: 

1. Skriv en bedre titel

Du har sikkert fanget, at du bør inkludere søgeord i forskellige elementer på din side, og titlen er ingen undtagelse. Samtidig bør du have in mente, at titlen også skal engagere læsere til at klikke på linket til din hjemmeside – fremfor alle de andre, der dukker op i søgeresultatet.

Husk, at din titel også er med til at afgøre, om Google vurderer din side relevant. Metaforer og meget kreative titler gør sig derfor sjældent godt i Google.  Når vi er på Google, så er det ofte for at finde svar på noget helt konkret. Af samme årsag fungerer titler, der besvarer spørgsmål samt ”How to”-formuleringer rigtig godt.

Vælg derfor en titel, der giver en god beskrivelse af, hvad siden handler om. Fortæl dem, der søger i Google, hvad du tilbyder, og hvordan du gør det, i din titel. Hvis du har en landingpage med en guide, der relaterer sig til dine produkter eller ydelser, kan du også inkludere ordet ”guide” i titlen.

2. Forkort vejen til konvertering

Vi mennesker er generelt ikke særlig tålmodige, og det afspejler sig i, hvor længe vi er villige til at kigge på en side, før vi klikker væk – hvis ikke vi fandt det, vi ledte efter. For at du kan fange interessen i dette smalle vindue, må du gøre det nemt at finde det, du har, som giver værdi.  

Tilføj en ”Call to Action”, som de besøgende kan se – uden at det forstyrrer dem. Ja, det er lidt en kunst, men det er muligt. Du behøver ikke have store, blinkende bannere eller pop-ups, der fylder hele siden. Læg derimod nogle såkaldte ”in-text”-CTA’er ind, som er en naturlig del af din tekst, og sørg for at lægge det over folden, så man ser dem uden at skulle scrolle ned på siden. Du kan også bruge CTA'er i moduler ved siden af teksten, eller som dukker op nede i hjørnet af skærmen.

Sørg for at det, du tilbyder i CTA’en, er relevant for indholdet på den aktuelle side, at den ikke er forstyrrende, og at den opfordrer til en handling. 

3. Giv meget, men ikke alt

Hvorfor skal nogen konvertere på dit website, hvis de allerede har fået al den information, som de behøver? Det er vigtigt, at din side opleves som hjælpsom og af værdi. Men det er også vigtigt, at de besøgende har en grund til at skulle lægge deres information der.

Lav indhold, og lav premium indhold. Indholdet er tilgængeligt for alle, der besøger dit website, og det er det, der vises i søgeresultatet. Premiumindholdet ligger bag en formular, og her må de besøgende give lidt information om sig selv ved at ufylde en formular, så det hjælper dig med at identificere og kvalificere dine leads. Lad os tage et eksempel: 

Du vil ranke som nummer et på ”Hvad er SEO”, så du skriver et langt og godt blogindlæg, der adresserer søgemaskineoptimering, og hvordan man kommer godt i gang. Hvis denne side er optimeret, er det sandsynligt, at den vil klare sig godt i Googles søgeresultater.

Da du nu ved, at placeringerne i søgemaskiner kun er et delmål, vil du have denne side til at blive en leadgenerator. For at gøre den til det, skal du tilføje en mulighed for at konvertere på siden, og denne mulighed bør opleves som relevant og værdifuld. Dertil kan du lave en guide som du eksempelvis kalder ”Den ultimative SEO-guide for nybegyndere”, som man kan downloade.

Med et godt og informativt blogindlæg og et stykke premiumindhold med høj relevans og værdi, er der langt større chance for, at din placering i Google fører til konverteringer, og du når det virkelige mål med din søgemaskineoptimering.

25 videotips til din inbound-strategi

Blogindlægget er oprindeligt skrevet på norsk af Kristine Hansen, som er Senior Inbound Marketing-strateg og teamleder i vores norske afdeling. Læs originalblogindlægget her: Målet med SEO er ikke å rangere som nummer én