Blog-succes kan sende dig i retten

12. august 2014

Af Rikke Seir Bjerrisgaard om Sociale medier

Når du som virksomhed sender et produkt til en blogger i markedsføringsøjemed, er det dit ansvar, at bloggeren gør sine læsere opmærksomme på, at der er tale om reklame.

Konsekvensen ved at lade være kan både være dyr og skade din virksomhed.

Som tidligere medievidenskabsstuderende og flittig bloglæser har jeg de seneste år fulgt nøje med i udviklingen af blogmediet og dets stigende potentiale som markedsføringsplatform.

Overalt i blogland står der ”sponsoreret indlæg”, ”affiliate-aftale’ eller ”gave” med en gennemsigtig, grå skrifttype i str. 8 nede i venstre hjørne, men den holder altså ikke i retten – bogstaveligt talt.

Forbrugerombudsmanden er blevet opmærksom på trenden med, at virksomheder bruger bloggere som led i deres markedsføringsstrategi. I USA er fænomenet naturligvis langt mere udbredt end i Danmark, men derovre har bøderne også nået den nette sum af 250.000 dollars.

Hvis du i fremtiden gerne vil undgå bøder, politianmeldelse og et besøg af Forbrugerombudsmanden, samtidig med at du opnår succesfuld blogmarkedsføring, kan du med god grund læse videre.

I det her blogindlæg får du et lille indblik blogverdenens komplicerede regler, og hvad du som virksomhed skal være opmærksom på, når du bruger blogs som led i din markedsføringsstrategi.

Regler for markedsføring på blogs

Markedsføringsloven siger, at man som læser let skal kunne se, hvis et blogindlæg er sponsoreret og dermed en reklame: 

Markedsføringsloven § 4

En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.

Hvad der ikke står i Markedsføringsloven, men derimod i e-handelsloven er, at det også skal fremgå, hvem der står bag reklamen. E-handelsloven gælder online kommunikation, der har et kommercielt sigte.

E-handelsloven § 9

Al kommerciel kommunikation, der er en del af eller udgør en informationssamfundstjeneste, skal udformes og præsenteres, så det tydeligt fremgår, at der er tale om kommerciel kommunikation. Det skal tydeligt fremgå, på hvis vegne den kommercielle kommunikation udsendes.

Det er altså ikke nok, at bloggeren skriver, at det er et sponsoreret indlæg – nej, bloggeren skal også skrive, hvem det er sponsoreret af. Og her kommer du ind i billedet, for det er som sagt dit ansvar, at bloggeren overholder reglerne ovenfor.

Hvorfor har virksomhederne ansvaret?

Grunden, til at det er virksomheden, der bliver holdt ansvarlig, er, at reklamen sker i virksomhedens interesse, og at markedsføringsloven kun omfatter erhvervsdrivende og derfor ikke private bloggere.

Sørg derfor altid for, at bloggerne tydeligt oplyser, at der er tale om reklame. For en god ordens skyld, er her liste over, hvilke typer af samarbejde der kan være mellem virksomhed og blogger – og hvad der derfor anses som reklame.

- Indlæg som du har købt og betalt en blogger for at lave (’sponsoreret’ indlæg)

- Indlæg som en blogger har lavet som en del af en byttehandel (’sponsoreret’ indlæg)

- Indlæg som du har givet bloggeren en gave/et produkt for at lave (’gave’ indlæg)

- Indlæg som en blogger har lavet som en del af et affiliate-link samarbejde, hvor bloggeren linker til din virksomheds hjemmeside (’affiliate’ indlæg)

Sådan sikrer du sikker blogmarkedsføring

Af og til er det nødvendigt at instruere bloggerne i, hvordan de gør det tydeligt for deres læsere, at der er tale om reklame. Loven dikterer ikke nogen bestemt skabelon, som du kan læne dig op af, og det er derfor op til dig selv at vurdere, hvordan teksten tydeligt fremgår som en reklame.

Her er mit bud på en tjekliste til blogindlægget:

- Angiv hvilken type samarbejde du har indgået med bloggeren
- Skriv det med letlæselige, store bogstaver
- Placer det et sted, hvor det kan ses – ikke helt ude i et hjørne
- Pas på at teksten ikke står på en farvet baggrund, der gør teksten usynlig.
- Husk, at dit firmanavn skal fremgå af teksten

Er du stadig lidt i tvivl om, hvad alle de her blog-begreber og regler egentlig betyder, og hvordan det er bedst for lige præcis din virksomhed, at bruge blogs som markedsføringskanal, så kontakt os endelig.

Better safe than sorry?

Her til sidst må mit råd til virksomheder, der vil prøve kræfter med blogmarkedsføring, lyde sådan: ”Better safe than sorry” – et motto, som jeg dog selv må lægge lidt på hylden det næste halve år.

Jeg har nemlig kastet mig ud i et praktikforløb her hos Katalysator Kommunikation. Et forløb, som allerede nu har budt på nye udfordringer og uvante situationer, hvor jeg på lange, vaklende ben er sprunget ud i et frit fald. Men af og til skal man tage nogle chancer – om det gælder et kommercielt samarbejde med en blogger eller at præsentere nogle helt nye og anderledes markedsføringsmuligheder for en kunde - så kaster det altid noget lærerigt af sig.

Jeg glæder mig til at lære meget mere og forhåbentlig samarbejde med dig og din virksomhed i fremtiden.