Pop-ups er din hurtigste genvej til leads – lær at elske dem

8. december 2015

Af Thomas Bennedbæk om Leadgenerering

Pop-ups-er-din-hurtigste-genvej-til-leads-laer-at-elske-dem.png

Pop-ups er lidt af et mirakelmiddel til at generere flere leads. Og gjort rigtigt behøver de ikke være irriterende for dine besøgende.

Du kender følelsen.

Du er hoppet ind på en hjemmeside efter noget bestemt. Du scroller lidt ned, begynder at læse og…

KLASK!

… så får du den lige i fjæset. Pop-uppen. Som en våd, digital klud fuld af pangfarver og RÅBENDE CAPS LOCK-budskaber. Fylder hele skærmen, gør den. Forstyrrer dig midt i læsningen.

Du leder febrilsk efter ”Forsvind!”-knappen, men den er selv løbet skrigende bort. Så du skynder dig at lukke browseren.

Og imens dine øjne forsøger at komme sig over farvechokket, tænker du ved dig selv: Hvorfor pokker bruger seriøse B2B-virksomheder de møgirriterende pop-ups?

Men svaret på det spørgsmål er i virkeligheden ganske simpelt: Fordi det virker – og fordi det virker godt.

Popups er et møgirriterende mirakelmiddel

Sagen er den, at pop-ups er et fantastisk redskab til at skaffe flere leads.

Der findes et hav af undersøgelser, der viser, at pop-ups kan øge din konverteringsrate med flere hundrede procent. Faktisk har vi selv øget tilmeldingerne til vores nyhedsbrev med noget, der ligner 200 % – alene ved at installere en pop-up.

Så for dig, der gerne vil sætte ild under din leadgenerering, er pop-ups ikke til at komme uden om.

Når det er sagt, så er der naturligvis både gode, dårlige og rigtigt dårlige måder at bruge pop-ups på. Så hvis dine pop-ups skal udrette mirakler, skal du bruge dem rigtigt.

Her får du 4 råd, der hjælper dig på vej.

1) Promovér dit content

Pop-uppen har en broget historie, som involverer lidt for mange computervira og suspekte svindlertyper. Derfor har pop-uppen længe haft en bismag af fup og frustrationer.

Men som værktøj til B2B leadgenerering er der intet odiøst ved pop-uppen. For her er målet ikke at promovere tvivlsomme slagtilbud med store røde bogstaver.

I stedet bruger du pop-uppen til eksempelvis at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev, dit webinar eller dit arrangement. Eller til at få flere downloads af dine e-bøger, whitepapers og andet premium content.

Målet er at indsamle dine gæsters informationer (som minimum deres e-mail), så du kan komme i kontakt med dem igen og sende dem mere relevant indhold. Ellers forsvinder de ud af din radar og bliver til endnu et anonymt tal i besøgsstatistikken.

Husk i øvrigt at give folk en god grund til at aflevere deres informationer. Med andre ord: Fortæl mig, hvad jeg får ud af at downloade din e-bog eller skrive mig op til dit nyhedsbrev.

I stedet for standardfrasen ”Tilmeld nyhedsbrev” kan du for eksempel skrive: ”Få gode konkrete tips og råd om ……. direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.”

2) Vælg den rette timing

Jeg går næsten aldrig i tøjbutikker mere. Og det er ikke kun fordi, jeg kan få alting på nettet uden at bevæge andet end musefingeren. Det er også fordi, jeg har et anstrengt forhold til ekspedienterne i den typiske herretøjsforretning.

Jeg når knapt nok at tage tre skridt ind i butikken, før de cirkler om mig som sultne gribbe og stiller mig det uundgåelige spørgsmål: ”Leder du efter noget bestemt?”. Gerne serveret med et lidt for kækt sælgersmil.

Ekspedienterne er med andre ord for pushy. Og det samme gør sig gældende for rigtig mange pop-ups.

Det er sjældent en god idé at smide din pop-up i hovedet på folk i samme øjeblik, de lander på din hjemmeside. De er jo kommet derind med et andet formål – for eksempel at læse det superspændende blogindlæg, de lige så på LinkedIn, eller at tjekke dine produkter ud.

Så vent hellere med at affyre din pop-up, til gæsten har fundet fodfæste på sitet. Med moderne pop-up-teknologi findes der flere muligheder:

  • Tidsbestemt pop-up: Springer frem efter eksempelvis 30 sekunder.
  • Udløst pop-up: Springer frem, når gæsten rammer et specifikt punkt på siden. For eksempel bunden af dit blogindlæg.
  • ”Exit intent”-pop-up: Springer frem, når gæsten er ved at forlade din hjemmeside.

Tidsbestemte pop-ups er lidt et lotteri, fordi du risikerer at forstyrre gæsten, imens han læser. Med udløste pop-ups har du til gengæld mere kontrol over, hvornår han skal forstyrres.

Vi har selv rigtig gode erfaringer med ”exit intent” pop-ups, der er så tæt på uforstyrrende, som du kommer. Det svarer lidt til at hive kunden i ærmet på vej ud af butikken og spørge: ”Ku’ du i øvrigt tænke dig vores nyhedsbrev?”

3) Skab blikfang – men lad være med at overdrive

Det siger sig selv, at din pop-up skal være til at få øje på. Og der er som udgangspunkt ikke noget i vejen for at blæse din pop-up op, så den fylder hele skærmen. Det afhænger lidt af, hvordan du har timet den.

Bruger du en tidsbestemt eller udløst pop-up, som uundgåeligt vil forstyrre gæsten midt i hjemmesidebesøget, så overvej en variant, som ikke skærmer for hele indholdet.

For eksempel en pop-up, der ligger sig i nyt lag midt på siden. Eller den populære ”slide in”-popup, der glider ind fra bunden af skærmen og sætter sig i hjørnet, så den er til at få øje på, men aldrig spærrer for læsningen:

slide-in-popup.jpg

Hvis du bruger en ”exit intent”-pop-up, kan det til gengæld være en fordel at lade pop-uppen overtage hele skærmen og vælge en farve på den, som står klart ud fra dit website. På den måde øger du chancen for, at gæsten bemærker pop-uppen, inden han når at forlade siden.

Exit intent

Exit intent på Neilpatel.com, som overtager hele skærmen.

Ligesom med calls-to-action er det i øvrigt vigtigt at bruge kontrastfarver til knappen på pop-uppen, så gæsten ikke er i tvivl om, hvad han skal gøre. Mere om det i vores blogindlæg om den effektive call-to-action.

4) Vælg en professionel pop-up-tjeneste

Pop-ups er ikke særlig avanceret teknologi, så i princippet kunne du sagtens få din faste kodeguru til at bikse noget sammen.

Men det kan ikke rigtigt betale sig. Der findes i dag en række velrenommerede pop-up-tjenester på markedet såsom OptinMonster, Bloom, SumoMe og Sleeknote. Vi har selv gode erfaringer med OptinMonster.

Pop-up-tjenesterne er nemme at sætte op, typisk ret billige, og du får en masse funktioner, som hjemmelavet kode eller gratis plugins slet ikke kan hamle op med. For eksempel statistik over konverteringer, splittesting og (i nogle tjenester) ”exit intent”-funktionen, som jeg skrev om i punkt 2.

Så på falderebet…

Inden vi gik ned ad pop-up-vejen havde vi endeløse diskussioner her på kontoret. For skulle vi selv bruge pop-ups – ville vi være irriterende og afbryde folk i det, de er i gang med?

Vi tog springet, og i dag giver vores pop-ups os en støt strøm af helt konkrete leads, som vi ganske enkelt ikke ville have samlet ind, hvis det ikke var for pop-ups.

Så prøv det af og se, om det ikke også skaber resultater for dig.

Vil du lære mere om, hvordan du skaffer flere leads? Så download vores gratis e-bog:

27 tips til effektiv leadgenerering for B2B-virksomheder. Download e-bogen gratis.