Sådan bygger du en landing page, der trækker leads i land

17. november 2015

Af Jeppe Houman Nyrup om Content Marketing

Når du nu har knoklet og gjort dig umage for at få lavet noget brandgodt indhold, vil det jo være ærgerligt ikke at udnytte det til at få hevet nogen leads i land.

Godt og relevant indhold er fantastisk til at generere leads, hvis du vel at mærke får pakket det rigtige udstyr til fisketuren for at blive i det billede. Et af de vigtigste elementer til at få leadet til at bide på maddingen er landing pagen. Den skal vække appetitten og sørge for, at leadet ikke bare snuser til godterne og smutter igen.

Landing page der genererer leads

Overbevisende resultater

En landing page er en side med ét eneste formål – nemlig at få den besøgende til at udføre en ønsket handling. Det kan være at tilmelde sig et nyhedsbrev, købe et kursus, udfylde et spørgeskema eller downloade noget content i bytte for kontaktoplysninger på vedkommende. Det er netop sidstnævnte scenarie, vi opererer med, når vi snakker leadgenerering.

Og det virker! Tvivlerne kan jo eventuelt skele til MarketingSherpas store undersøgelse fra 2011, der viser, at 92 % af de adspurgte virksomheder mener, at landing pages er et effektivt redskab.

Men lad os se på nogle af de elementer, du skal huske, hvis du vil have en landing page, der konverterer en masse leads.

Kort er godt

Der er en tendens til, at indhold på nettet skal være længere og længere – blandt andet fordi Google belønner langt og grundigt indhold. Men det gælder oftest ikke, når vi skal lave en landing page. Sidens eneste formål er at konvertere besøget til et lead, og derfor skal der ikke være nogen informationer, der kan forstyrre det mål.

Sørg derfor for at skære al unødig information på din landing page væk.

Ingen regler uden undtagelser, og selv om det er en god tommelfingerregel at holde sin landing page kort, så er der også tilfælde, hvor det er bedre for din konverteringsrate at skrive langt.

Jo mere, den besøgende skal af med for at gennemføre konverteringen – enten i form af oplysninger eller penge – jo mere har du behov for at forklare og underbygge, at det er umagen værd.

Ingredienserne til en effektiv landing page

De informationer, man som besøgende møder på landing pagen, skal alle pege i retning af at konvertere besøget til et lead. Der er en stribe elementer, som erfaringer og tests viser, hjælper på konverteringen.

Landing pagen bør derfor indeholde:

  • En uimodståelig overskrift og evt. en underrubrik (1)
  • En kort beskrivelse af det premium content, man får adgang til.(2)
  • Gerne en liste i punktform, der kommunikerer værdien af at downloade det. (3)
  • Mindst ét illustrativt billede (4)
  • Evt. social proof i form af et citat, der viser, hvad andre har fået ud af at downloade, eller et tal på, hvor mange der allerede har gjort det.
  • Evt. et sikkerhedsmærke, som øger den besøgendes tryghed ved at download
  • Og vigtigst af alt: En formular til at indsamle information. (5)

Eksempel på landing page der genererer leads

Fremhæv fordele og udbytte

Sørg for, at du i det korte beskrivende afsnit og eventuelt en punktliste får gjort klart, hvad man får ud af at give sine kontaktoplysninger.

Du skal give et klart billede af, hvad man lærer, bliver bedre til eller får indsigt i og ikke bare fortælle, hvad dit indhold består af.

I stedet for at skrive ’16 sider med tips og tricks om X’, kan du skrive: ’Se hvordan X kan øge din produktivitet med 50 %’ eller lignende.

Sørg for sammenhæng mellem call-to-action og overskrift

Vejene ind til din landing page kan være mange. Det kan være via AdWords på Google eller en bannerannonce et sted, et link fra sociale medier eller en call-to-action (CTA) på dit eget website, som den vi har her for vores e-bog om leadgenerering.

27 tips til effektiv leadgenerering for B2B-virksomheder. Download e-bogen gratis.

Det centrale er, at du har samme budskab på din CTA som på landing pagen, så den besøgende ikke bliver lokket ind på landing pagen på falske forudsætninger.

Fjern navigationen

En fiskekrog har en modhage, der skal forhindre byttet i at slippe væk, når først de har bidt på. På samme måde er det en god idé at sørge for, at besøgende ikke bare klikker sig væk fra landing pagen. De har bidt på, nu skal vi bare have dem hevet i land.

Landing pagens modhage er at fjerne muligheden for at komme væk via menuen i toppen af siden. Hvis der er links væk fra siden, får folk chancen for at hoppe af krogen igen, mens stribevis af tests og best practices har vist, at det øger konverteringen på siden markant, hvis du fjerner navigationen.

Hvis du vil vide mere

Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du kan optimere din landing page, så den konverterer flere leads, så har unbounce.com lavet en liste med 101 tips til at optimere din landing page, og skal du virkelig nørde igennem, så er MarketingSherpas 246 sider lange rapport og dissekering af landing pagens anatomi også værd at dykke ned i.

Og slutteligt, så kan du jo hente vores egen e-bog med 27 gennemprøvede tips til B2B-leadgenerering, hvor vi også kommer omkring indholdet bag konverteringen, hvordan du får de bedst tænkelige call-to-actions, og hvordan du skal lave dine formularer, så du får mest muligt ud af dine leads.