Sådan fik TUBA 44 idéer til et nyhedsbrev

15. maj 2014

Af Brian Stræde om Nyhedsbreve

Kniber det nogle gange med at finde gode idéer til dit nyhedsbrev? Så skal prøve at gøre som TUBA, som vi har hjulpet gennem et nyhedsbrevsforløb – et individuelt sparringsforløb, hvor vi hjælper virksomheder med at udvikle deres nyhedsbrev. TUBA er en organisation, der tilbyder rådgivning om og terapi til unge, som er vokset op i hjem med alkoholmisbrug.

Næste gang du mangler idéer til, hvad du skal skrive i dit nyhedsbrev, skal du prøve at gøre som dem:

Spørg dig selv og dine kolleger, hvilke spørgsmål kunderne typisk stiller, når I er i kontakt med dem, og lav en liste med alle de input, du får.

Den liste vil med garanti indeholde relevant råstof til de næste mange nyhedsbreve, fordi den afspejler det behov for information, jeres kunder har.

Det er et simpelt trick, men det virker.

TUBAs kommunikationschef sendte en mail rundt til de medarbejdere, der har kontakt til målgruppen på forskellig vis, og vupti: Kort efter havde vi en liste med 44 relevante spørgsmål og problemstillinger, som hver især kunne give anledning til artikler i nyhedsbrevet.

44 idéer. Det er en altså en idébank, der ikke løber tør lige foreløbig.

Samtidig er det en effektiv måde at holde fokus på kundens informationsbehov.

I TUBAs tilfælde startede vi nemlig med en klar idé om, at nyhedsbrevet alene skulle rådgive lærere og pædagoger om, hvordan de bedst hjælper unge, som er børn af alkoholmisbrugere. Indsamlingen af spørgsmål viste dog, at der ud over råd og vejledning også var stort behov for information om TUBAs organisation og arbejdsmetoder.

Derfor har vi indført et fast punkt i hvert nyhedsbrev, som møder det behov og bryder eventuelle forståelsesbarrierer ned.


”En værdifuld sparringspartner”

Ovennævnte er et af de konkrete redskaber, som vi benytter os af i vores nyhedsbrevforløb. For TUBAs vedkommende har forløbet flyttet organisationen fra at have et ønske om lave et topprofessionelt nyhedsbrev til i dag at have en helt konkret plan for, hvordan det skal gøres.

Kommunikations- og pressechef hos TUBA Marie Bjerre Birkholm siger om forløbet:

”Vi ville lave verdens bedste nyhedsbrev – eller i hvert fald det bedste inden for vores verden – så vi kendte målet, men ikke vejen derhen. Derfor har vi brugt Katalysator som en værdifuld sparringspartner i processen.

De har tydeliggjort målgruppen og lettet opgaven med at opbygge nyhedsbrevet og udvikle det rigtige indhold, og vi har desuden fået en række gode tips og tricks til at fastholde læserne. Forløbet har professionaliseret vores kommunikation.”

Er du nysgerrig efter, om et sådant nyhedsbrevsforløb kunne være relevant for jer, kan du blive klogere her: Download produktbeskrivelse: Effektive nyhedsbrev.