Sådan kan du bruge gamle blogindlæg til at skaffe nye leads

12. december 2017

Af Brian Stræde om Inbound marketing

Skriv et blogindlæg, udgiv det, promover det på sociale medier. Og start så forfra…

Den opskrift arbejder de fleste virksomheder efter, når de udgiver indhold på deres blog, sådan har vi selv gjort, og sådan gjorde man også hos HubSpot... For længe siden, men ikke længere.

Og hvorfor gør man så ikke det længere? Hvis du har høje succeskriterier i forhold til trafik og konverteringer til leads på din blog, så kan du højst sandsynligt ikke nå dem ved blot at udgive flere indlæg på bloggen. Du er nødt til at blive kendt for den høje kvalitet og dit solide vidensniveau, og det gør du ved blandt andet at optimere og genudgive det indhold, du allerede har udgivet før. 

For at få succes med din blog bør du altså klemme mest mulig værdi ud af de gode blogindlæg, som du for længst har udgivet og glemt igen.

Mange leads fra få indlæg

Der ligger nemlig masser af guld og gemmer sig i bagkataloget på virksomheders blogs. I mange virksomheders tilfælde er det iøjefaldende, hvor trafik og leads kom fra. Det kommer nemlig oftest i høj grad fra gamle indlæg. HubSpot har foretaget en analyse af deres egne blogindlæg før og efter optimering, og resultatet var opsigtsvækkende og derfor væsentligt at nævne her: Antal leads blev mere end fordoblet efter optimering af de gamle blogindlæg, og antallet af visninger fra søgninger blev forbedret med 106 % på de givne blogindlæg.

Faktisk genererede 30 (styk!) blogindlæg 46 procent af alle blogleads. Og her taler vi altså om et blogunivers, hvor HubSpot på daværende tidspunkt havde udgivet omkring 8.000 blogindlæg. Det lyder jo alt sammen rigtig fint, tænker du sikkert, men hvordan kommer du så i gang med at støve de gamle blogindlæg af? Vi har to tips til dig i den forbindelse:

1. Find indlæg med høj trafik og få dem til at konvertere bedre

Når du har fundet de gamle blogindlæg, der trækker mest trafik, så er det tid til at se på, hvilke call to actions (CTAer), du har indsat på dem. Hvis de ikke har en CTA, så skal du sørge for, at de får det. Alle dine blogindlæg bør indeholde en CTA, der giver mulighed for at downloade mere dybtgående indhold som eksempelvis en e-bog eller guide, der relaterer sig til blogindlæggets emne.

Din blog har til formål at uddanne dine mulige kunder, og du skal gøre dem interesserede nok i din dybe viden til, at de er parate til at give dig deres personlige oplysninger. Dine CTAer bør derfor lede til noget indhold som er gated med en formular, så du kan få insigt i, om de er relevante kundeemner.

Kig også på ordlyden af dine CTAer. Ved at optimere, eller udskifte sine call to actions med nogle bedre, har HubSpot været i stand til at løfte antallet af leads på bestemte blogindlæg til det tredobbelte. En af nøglerne har været at få ordene i CTA’en til bedre at matche de søgeord, som læseren har brugt for at finde blogindlægget. Hvis du er interesseret i, hvordan du laver gode CTAer, så kan du læse vores blogindlæg 5 trin til en effektiv call-to-action, der giver dig flere leads.

2. Find indlæg med høj konvertering og skaf mere trafik til dem

Du kan også forsøge at forbedre de blogindlæg, som ikke trækker helt så meget trafik, som du godt kunne tænke dig. HubSpot identificerede i deres forsøg de blogindlæg, som konverterede godt, men ikke var så besøgte. Ved at opdatere dem og genudgive dem i forbedret udgave, lykkedes det at øge trafikken og dermed også antallet af leads fra dem.

Når HubSpot genudgiver indlægget på samme URL, bevarer de den ranking, som blogindlægget allerede har, men blogindlægget får oven i hatten en nyhedsværdi i form af en ny udgivelsesdato. En god idé, fordi Google belønner ”friskhed”. De fleste side 1-resultater på Google er mellem 6 og 12 måneder gamle.

Husk guldet fra fortiden

Hvis man vil have succes med sin blog, er det uden tvivl vigtigt at udgive med høj frekvens, så man skal endelig ikke holde op med at skrive nyt.

Men en del af ressourcerne på bloggen kan med fordel bruges på at få guldet fra gemmerne til at skinne lidt mere. Det kræver som regel mindre arbejde end at skrive nyt, og samtidig er resultatet i form af konverteringer til leads ofte bedre.

Personas