Sådan får du gode idéer til dit nyhedsbrev

27. juli 2015

Af Brian Stræde om Nyhedsbreve

De fleste virksomheder, der udgiver et nyhedsbrev, kender udfordringen med at sidde med et blankt Word-dokument på skærmen og forsøge at få gode idéer til relevant indhold i næste nyhedsbrev. Hvad skal man skrive, så folk gider læse det?

Der findes en enkel øvelse, som vi ofte tager udgangspunkt i, og som kan bringe en hel stribe idéer på bordet.

I vores øjne er godt indhold i et nyhedsbrev nemlig noget, som læserne kan blive klogere af, blive inspireret af og bruge til noget. Derfor må man tage sit afsæt i, hvad læserne – målgruppen – har brug for.

Det lyder som en selvfølgelighed, at målgruppen skal i fokus, men ikke desto mindre er det ofte her, det halter. Og ikke uden grund, for det er ikke nogen nem opgave at sætte sig fuldstændigt ind i sin målgruppes behov.

En nem måde at komme i gang er at besvare spørgsmålene i denne tretrinsraket:

1. Hvilke faser går en kunde igennem, når han skal købe dit produkt?

Inden en kunde vælger at købe noget hos dig, vil han som regel være gået igennem nogle bestemte faser.

Det kan for eksempel være:

- Behovsafklaring
- Afklaring af, hvilken værdi produktet kan tilføre
- Overblik over mulighederne
- Sammenligning af konkurrerende produkter, osv.

Efter købet kommer der desuden en fase, hvor man som køber ofte har brug for viden for at få mest muligt ud af sit køb. At hjælpe sine kunder med relevant viden er en god måde at bygge videre på den relation, der er skabt.

Skriv de faser ned, der er relevante for dine kunder. Nu har du et overblik over, hvornår de har brug for en hjælpende hånd fra dig.

2. Hvilke spørgsmål melder sig undervejs?

Dernæst skal du definere de spørgsmål, som kunderne typisk vil stille i de enkelte faser. Mange af dem kender du sikkert allerede – du får givetvis løbende en række spørgsmål fra dine kunder. De er den bedste indikator på, hvad kunderne har brug for at vide mere om.

Send en mail rundt i din organisation til de medarbejdere, der har kundekontakt og bede dem svare på, hvilke spørgsmål de oftest bliver mødt med. Saml alle spørgsmålene, og vupti, nu har du et idékatalog, som du kan vende tilbage til, når du mangler inspiration.

3. Hvordan kan du hjælpe?

Næste skridt er at omdanne spørgsmålene til emner, som du kan skrive om i dit nyhedsbrev. Ofte vil der bag et spørgsmål ligge en problemstilling, som du kan folde ud, så kunden bliver klogere og føler sig klædt godt på til at gå videre med sit køb eller hvilken handling man nu ønsker at hjælpe på vej.

Lad os tage et eksempel fra den virkelige verden:

VI har hjulpet TUBA i gang med deres nyhedsbrev, som havde til formål at klæde lærere på til bedre at spotte og hjælpe børn af misbrugere - og samtidig gøre opmærksom på TUBAs kurser.

I idéfasen sendte TUBAs kommunikationsansvarlige en mail rundt i til udvalgte folk i organisationen, og bad dem komme med input til de mest almindelige spørgsmål fra målgruppen. Det gav lynhurtigt 44 spørgsmål, som vi kunne arbejde videre med.

Det viste sig, at noget af det, lærerne havde svært ved, var at tackle samtalen med forældrene, og derfor kom et af nyhedsbrevene ganske enkelt til at hedde ”Det skal du vide, når du taler med forældrene” og indeholde en række konkrete råd til, hvordan man griber den samtale an.

Få flere kunder med dit nyhedsbrev - download vores gratis e-bog.

Brug nyhedsbrevet til at rådgive - ikke bare sælge

Selv om vejen derhen kan være mere eller mindre direkte, er det i sidste ende øget salg, der er målet for de fleste virksomheders nyhedsbreve. Sagen er bare, at der ikke er ret mange mennesker, der har lyst til at blive solgt noget. Men vi vil gerne hjælpes, og når vi er blevet hjulpet godt, er vi meget mere tilbøjelige til også at købe noget.

Det handler altså om at påtage sig rollen som ekspert og rådgiver, der generøst giver ud af sin viden, så man på den måde opbygger en stærk relation til sine potentielle kunder og placerer sig i deres bevidsthed som en troværdig samarbejdspartner.