Skyd genvej til succes på sociale medier - og ram dig selv hårdt i foden

3. december 2013

Af Brian Stræde om Sociale medier

Det kan være fristende at skyde genvej, hvis man øjner en kreativ mulighed for lige at få 100 nye LinkedIn-followers eller 1.000 tilmeldinger på nyhedsbrevet med et snuptag.

Det er jo så pokkers hårdt arbejde, hvis man ligefrem skal gøre sig fortjent til opmærksomheden. Og det tager tid – laaaang tid. Hvem gider det?

LI-follow2Men hvis du falder for fristelsen, fortjener du næsten også at blive ramt i nakken af den irritation, du påfører dine omgivelser.

Lad være, og acceptér i stedet, at det kan være hårdt arbejde i lang tid at opbygge en trofast skare af followers på sociale medier eller en god mailliste til et nyhedsbrev. Det hårde arbejde giver mening – mere om det senere, først lige en forklaring på, hvorfor dette indlæg kommer i dag.

Firma i forklædning

I går modtog jeg nemlig en LinkedIn-anmodning fra én, jeg ikke kender. Det er i sig selv ikke så mærkeligt, det sker med jævne mellemrum, men det underlige var, at anmodningen kom fra et firma, der havde oprettet sig med en personprofil.

Jeg kender ikke virksomheden eller nogen, der arbejder for den, og der fulgte ikke andet end standardteksten ”Jeg vil gerne føje dig til mit professionelle netværk” med, så jeg skrev nysgerrigt tilbage og spurgte, hvad anledningen var.

Det viste sig, at det var en konsulent, som var i gang med at sende anmodninger om at ”connecte” med virksomheden, og han sendte ikke bare til ejernes direkte netværk, men også til det sekundære.

Ifølge konsulenten var idéen så at lave den… hmm… lad os være venlige og sige ”kreative”… personprofil om til en firmaprofil, når der var samlet tilstrækkeligt med connections sammen.

Udover at være i direkte strid med LinkedIns retningslinjer, er det bare en virkelig dårlig idé og et totalt forfejlet forsøg på at ramme målgruppen.

Uengagerede følgere er intet værd

For hvorfor giver det overhovedet mening at have følgere på LinkedIn, modtagere til nyhedsbrevet og folk, der ”synes godt om” ens virksomhed på Facebook?

Fordi man som virksomhed får mulighed for at opbygge en relation til disse mennesker.

Give dem inspiration, gode råd og værdifuld viden.

Vinde deres tillid over tid og dermed øge sandsynligheden for, at de bliver kunder i butikken.

Den relation kan som nævnt være hårdt arbejde at opbygge, men den har reel værdi, som man ikke kan købe eller snyde sig til.

Faktisk snyder virksomheden kun sig selv. De køber måske hindbærsnitter til kontoret, når de får LinkedIn-follower nummer 1.000, men er der noget at fejre?

Når kagen er fortæret, er der kun ærgrelsen tilbage over, at der ikke rigtig er nogen af de mange followers, der har lyst til at engagere sig i det, virksomheden siger – eller for den sags skyld købe noget.

For hvad får førnævnte ”kreative” virksomhed ud af at give sig til at sende gode tilbud til mig nu? Lige præcis ingenting, jeg er jo aldeles uinteresseret i deres produkter og har intet forhold til virksomheden.

Hvad rammer du?

Samme princip gør sig gældende for maillister til nyhedsbreve. Vi møder af og til virksomheder, som gerne vil have en masse modtagere i en fart, men kvantitet er intet værd i sig selv.

Det er langt sjovere – og mere effektivt – at sende nyhedsbreve til 50 mennesker, der åbner og læser, fordi de er interesserede i det, du har at sige, end til 500, der sletter din mail, fordi du har købt eller snydt dig til deres opmærksomhed i første omgang.

Så overvej lige en ekstra gang, hvad du mon rammer, hvis du overvejer at skyde genvej – din målgruppe eller din egen fod?

...

Hvis du kunne bruge dette blogindlæg, kunne det måske også være relevant for dig at modtage vores nyhedsbrev med gode råd og konkrete tips til en mere effektiv kommunikation.

Når du tilmelder dig, får du e-bogen "5 trin til et mere effektivt nyhedsbrev". Tilmeld dig her.