Tag hensyn til journalisten og kom i avisen

7. august 2014

Af Jesper Krusell om PR

Når en PR-indsats udføres rigtigt, er det en effektiv og troværdig måde at markedsføre sig på, men velfungerende PR kræver en indsats. Og faktisk er det ofte de små ting, der spænder ben for succesen. Her får du 5 lavpraktiske råd til, hvordan du øger sandsynligheden for, at din historie får opmærksomhed.

1. Hav noget på hjerte

Du kan ikke få en journalist til at interessere sig for en historie, der ikke er der. Find ud af, hvad der er interessant for din målgruppe, og skær det overflødige fra. Find historiens vinkel og sæt dig ind i nyhedskriterierne (dem kan du læse om i vores PR-guide, som du finder et link til nederst i denne tekst).

2. Har du tænkt på foto?

Tænk på journalisten som en kollega, som du gerne vil hjælpe. Journalister har næsten altid behov for at illustrere deres historier på én eller anden måde, så hvis du ligger inde med billedmateriale, er det en god idé at sende det med eller i hvert fald gøre opmærksom på, at du har brugbart billedmateriale. Hvis din historie er på vippen i forhold til andet stof på den givne dag, kan et billede gøre den positive forskel.

3. Klip teksten ind i mailen

Det er lidt ærgerligt at have en god historie, som aldrig bliver læst – enten på grund af travlhed, dovenskab eller tekniske problemer. Du skal ikke nøjes med at vedhæfte din pressemeddelelse, men klippe teksten ind i selve mailen. Så kan journalisten hurtigere skimme din historie og se, om der er noget at komme efter. Husk, at opsætningen kan gå fløjten, når du klipper teksten ind i mailprogrammet, så brug lige et par minutter på at få den til at fremstå pæn og læsevenlig.

4. Tjek køreplanen

Ligesom det er surt at løbe efter en bus, der kører for næsen af en, er det ærgerligt, at ens historie ikke bliver taget, fordi man er for sent ude. De fleste redaktioner holder redaktionsmøder – typisk om morgenen – hvor dagens historier bliver valgt. Sæt dig ind i, hvornår dit udvalgte medie holder redaktionsmøde, og sørg for at klæde journalisten på i så god tid, at han kan nå at sætte sig ind i sammenhængen inden redaktionsmødet.

5. Emnefelt

Emnelinjen i din mail består kun af et par enkelte ord, men de kan vælte hele læsset. Skriv aldrig bare ’Pressemeddelelse’, men lad modtageren vide, hvad det handler om. Ellers risikerer du, at din mail drukner i mængden og aldrig når at blive åbnet.

Se mere i vores gratis PR-guide - du kan også læse mere om blandt andet vores tilgang til national og international PR.