Tålmodighed er en dyd - også i pr

27. januar 2012

Af Brian Stræde om PR

Når man lancerer et nyt produkt eller en ny virksomhed, er ønsket selvfølgelig at få så meget opmærksomhed som muligt så hurtigt som muligt. Som i så mange andre af livets forhold er tålmodighed imidlertid også en dyd inden for pr – især hvis man blander den op med den rette mængde vedholdenhed.

Katalysator har i januar hjulpet det nye energiselskab Vindstød med pr, og forløbet har været et godt eksempel på, at tålmodighed og vedholdenhed i sidste ende kan give det ønskede resultat, selv om et omskifteligt mediebillede spænder ben et par gange undervejs.

Vindstød er Danmarks første og eneste energiselskab, som kun sælger strøm fra vindmøller, og da Vindstød endda er billigere end de store selskaber, som primært henter strømmen fra olie, kul og gas, er der altså tale om en rigtig interessant nyskabelse.

Landsdækkende pr

Derfor vurderede vi også, at det var realistisk at satse på omtale på DR eller TV2. DR tog historien op først og bragte den på P4, men da der fortsat burde være grobund for landsdækkende omtale, fortsatte vi kontakten med TV2.

TV2 var enige i, at historien var god og ville gerne lave et nyhedsindslag. De første optagelser blev lavet, men så stjal Vestas mediebilledet med endnu en massiv fyringsrunde. Vindmøller rimede pludselig på krise, og historien om Vindstød blev sparket til hjørnespark på ubestemt tid. I den efterfølgende weekend lød meldingen igen, at historien var på programmet, men dronningejubilæum og EM-håndbold reducerede nyhedsudsendelserne til halv tid, og det gik udover Vindstød.

Det tærede naturligvis på tålmodigheden hos Vindstød, og vi måtte nu overveje, om tv-stationerne fortsat skulle have historien solo, eller om vi i stedet skulle rette fokus mod de landsdækkende aviser for at få historien ud, mens lanceringen af selskabet stadig var en reel nyhed.

Optimal lancering

Der var dog stadig grund til at tro på, at TV2 ville tage historien op, så vi tog den tålmodige hat på. Det gav bonus to dage efter. I Nyhederne kl. 19 tirsdag den 17. januar fik Vindstød nemlig et to minutters indslag under overskriften ”Billig energi” – en optimal lancering af det nye selskab, som da også gav sig udslag i, at Vindstøds hjemmeside samme aften blev voldsomt presset af et højt antal besøg fra potentielle kunder.

Se indslaget her.

Efterfølgende sendte vi pressemeddelelsen ud til udvalgte journalister på de store landsdækkende dagblade, og fulgte op med personlig kontakt til dem. Samme blanding af tålmodighed og vedholdenhed har foreløbig givet sig udslag i helsides omtaler i både Berlingske og Morgenavisen Jyllands-Posten i denne uge.